Et politisk koronakupp

Minner om et politisk kupp muliggjort av koronakrisen

Jérémie McGowan ble avsatt på dagen, men fikk ingen begrunnelse. Nå har også flere styremedlemmer trukket seg i protest mot beslutningen om å løse ham fra sin stilling, som enda ikke begrunnes. (Foto: Marius Fiskum.)
Jérémie McGowan ble avsatt på dagen, men fikk ingen begrunnelse. Nå har også flere styremedlemmer trukket seg i protest mot beslutningen om å løse ham fra sin stilling, som enda ikke begrunnes. (Foto: Marius Fiskum.)
Jérémie McGowan er en glitrende museumsdirektør, men i dag er han tvunget til å gå av – helt uten forklaring. Tilliten er borte. Styreleder bør gå, skriver Ina Gravem Johansen.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Jérémie McGowan ble avsatt på dagen, men fikk ingen begrunnelse.

Som mange nå har fått med seg, ble museumsdirektør Jérémie McGowan avsatt med umiddelbar virkning fra og med 1. april.

Styret i Nordnorsk kunstmuseum, som ifølge arbeidskontrakten ikke er pliktig til å oppgi noen grunn for å «løse ham fra stillingen», har gjort nettopp dette: Latt være å oppgi noen grunn.

Verken McGowan eller allmennheten får vite hva dette handler om. Avgjørelsen har skapt sjokkbølger i hele kunst-Norge, og i Nordnorge spesielt, da McGowan har vært høyt respektert for sin faglighet og evne til å nå ut.

Les også: Radikal museumsdirektør sagt opp på dagen – får ikke begrunnelse

Annonse

Han skaper historie

Nordnorsk kunstmuseum har en spesielt viktig posisjon og funksjon for kunstformidling i nord, der det er svært få profesjonelle visningssteder for visuell kunst. Det McGowan har lykkes spesielt godt med, er å løfte fram den regionale kunsthistorien, den som egentlig aldri har vært skrevet. Det handler om marginaliserte grupper av kunstnere som samer, kvener og kvinner. Fornorskningspolitikk og generelle strukturelle diskrimineringsøvelser har gjort en mengde kunstneriske praksiser, metoder og uttrykk usynlige. Det gjelder ikke bare i nord.

Som vi vet blir det alltid bråk når de strukturelle maktlinjene i samfunnet rokkes ved. Samer er fine å vise fram under Eurovisions introfilm av det norske bidraget. Kvinner kan gjerne være vellykkede, og så lenge de ikke krever for mye lønn, og under tvil går vi med på å si «hen» den dagen det er prideparade. Men man må ikke strekke strikken for langt.

McGowan mener derimot at det forplikter å sitte på den makten kunstinstitusjonene gjør. Man må ta stilling i praksis, ikke bare prate, og stå stødig i reaksjonene.

Reverserer underrepresentasjonen

Kunsthistorien følger resten av samfunnet. Diskrimineringen preger alle forhold som lønn, synlighet, innflytelse og status. I 2019 oppga Nasjonalmuseet at deres samling inneholder 13 prosent kunst av kvinner og 0,29 prosent kunst av samer/kvener. McGowan jobbet aktivt for å reversere den systematiske underrepresentasjonen, som i 2017, da NNKM gjennom en performance ble omvandlet til Sami Daiddamusea – et fiktivt samisk kunstmuseum – noe som utrolig nok mangler i Norge.

NNKM mottok Kunstkritikerprisen og NPU-prisen samme år. I 2020 er hele NNKM igjen transformert, denne gangen til Nordnorsk kunsthåndverksmuseum. En stor konseptforvandling som akkurat ble klar til åpning da styret kvittet seg med direktøren, midt i prosjekt. Det virker brutalt og totalt tonedøvt.

En glitrende og vital leder

Det McGowan har utviklet NNKM til, er glitrende. En relevant, engasjerende og vital formidler av historie, kulturkunnskap og kunst. Dette har også skapt reaksjoner og heftige debatter der også noen politikere har blandet seg inn og ment at formidlingsgrepene har gått «for langt». Altså har noen blitt provosert av kunst, åj så kontroversielt. Er det dette som har skjedd: Politikere som mener at kunst skal være koselig pynt, tar grep i et styre som beleilig nok opererer med udemokratiske vedtekter?

Styret i NNKM avsatte direktøren, fordi de kunne. De sa ikke hvorfor, fordi de ikke måtte. Men de viste seg samtidig som en helt elendig arbeidsgiver. Det å ikke oppgi en grunn for avskjedigelsen er både en maktdemonstrasjon og en blottstilling av hvor lite de anerkjenner innsatsen både McGowan, men også hele kollegiet ved NNKM har lagt ned.

Benytter koronakrisen

Når det i dag også framkommer at styret verken var enstemmig i vedtaket, at de ansatte ved NNKM ikke ble hørt og at diskusjonen ikke var grundig nok, så framstår hele prosessen som et hastestunt der leder benyttet sårbarheten som ligger i korona-krisen. Nå er det vanskelig å møtes, med korte frister blir det ingen reell behandling. Vedtaket om avskjedigelse ble pløyet kynisk gjennom.

I dag har tre av seks styremedlemmer forlatt styret i protest mot prosessen og avgjørelsen. De forteller at McGowans kompetanse og resultater ikke ble vektlagt i avgjørelsen. Samtidig har vekten av kunstkompetente folk forlatt styret, mens politikerrepresentantene, som presset gjennom avsettelsen, sitter igjen.

Dette er ikke bare skummelt og tvilsomt. Det hele fremstår som et politisk korona-kupp, der styreleder og styremedlem er utnevnt av Kulturdepartementet. Tilliten til det som er igjen av styret er ekstremt svekket. Deres insistering på å holde motiver skjult gjør det hele til en trist farse. Alvoret og konsekvensene er store både for McGowan, NNKM som institusjon, men også for kunstnerne og befolkningen i nord.

Dersom det ikke kan dokumenteres tungtveiende grunner for vedtaket bør styreleder gå og vedtaket annuleres.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo