– Ikke bærekraftig

Norske kulturhus vil ha omkamp om avstandsrestriksjoner

Michelin-guidens gjeve stjerner for de Nordiske landene deles ut i Olavshallen i Trondheim mandag ettermiddag. (Foto: Ole Martin Wold/NTB scanpix.)
Michelin-guidens gjeve stjerner for de Nordiske landene deles ut i Olavshallen i Trondheim mandag ettermiddag. (Foto: Ole Martin Wold/NTB scanpix.)
Organisasjonen Norske kulturhus mener restriksjonene fra Folkehelseinstituttet (FHI) om avstand i sal vil få store konsekvenser for konsert- og kulturhus om de blir stående.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kulturinstitusjoner ber om mindre avstandsrestriksjoner.

FHI kom torsdag 18. juni med nye nasjonale bestemmelser for avstandsrestriksjon for arrangement. Der står det presisert at det må være én meters avstand fra skulder til skulder på steder der man sitter ved siden av hverandre.

Fredag 19. juni sendte Norske kulturhus, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Virke, CREO – forbundet for kunst og kultur, Norsk teater- og orkesterforening, Film & Kino og Norske konsertarrangører et felles brev til Kulturdepartementet med forslag til tiltak som kan bidra til å lette situasjonen for kulturinstitusjonene.

Anbefalingene går blant annet ut på at annethvert sete kan benyttes ved arrangement der publikum sitter i fastmonterte seter, med ansiktet i samme retning.

– Hadde vår anbefaling til Kulturdepartementet blitt godkjent kunne kulturhusene hatt drift med en publikumskapasitet på om lag 50 prosent. Nå må de redusere driften tilpasset en publikumskapasitet på gjennomsnittlig 20 prosent. Dette en begrensning som på ingen måte er bæredyktig for kulturhusene i Norge, sier daglig leder i Norske kulturhus Nina Hodneland.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar