Under dekke av «Tesla Model 3» har en kunstutstilling fått over 3.000 klikk på få dager. Den britiske filosofen Timothy Morton, så vel som en svensk salgsrobot, er blant de som har reagert på den virtuelle kunstutstillingen forkledd som en Finn.no-annonse. (Foto: Skjermdump.)
Vil gjenerobre nettet

Åpnet kunstutstilling på Finn.no – hyllet av både britisk filosof og svensk bot

En posthumanist og en salgsrobot er blant interessentene i den overprisede Tesla Model 3-annonsen som slettes ikke er til salgs. Den virtuelle kunstutstillingen er blitt sett av over 3.000 allerede.
Saken er Kunstnerne Marius Presterud, Monika Grabuschnigg og Andreas Ervik har laget kunstutstilling i en Tesla-annonse.

Midt mellom forsikringsannonser og tekniske motorspesifikasjoner kan du nå oppleve en ny kunstutstilling i Finn.no-universets bildegalleri.

I salgsbeskrivelsen blir du ikke akkurat «solgt», den skildrer menneskets forgjengelige skjebne gjennom en filosofisk tekst på såkalt «Art English» – komplisert kunstspråk.

Det virtuelle kunstprosjektet har fått navnet «Incubation Highway» og skal drøfte i menneskets «autonome selv», der Teslaen muligens symboliserer noe selvkjørende og maskinelt.

− På så måte går konseptet og valg av utstillingsform som munn i maske, sier kunstner Marius Presterud (39), som har satt i gang prosjektet.

Sammen med kunstnerne Andreas Ervik (33) og Monika Grabuschnigg (33) har de utsmykket el-bilen med kunst. Det er kunstfotografen Siv Dolmen som har tatt bildene til det som må være den vakreste Finn.no-annonsen på lenge.

Monika Grabuschniggs leirehender tar styringen i den virtuelle utstillingen. (Foto: Siv Dolmen.)

Når nytt kunstpublikum

På spørsmål om hvorfor kunstneren valgte seg nettopp Finn.no, svarer Presterud:

− Jeg får først lyst til å svare «hvorfor ikke?». Et offentlig rom kan være så mye. Utøver vi ikke bare friluftsloven i nye landskap her, spør Presterud åpent.

Finn.no har over 3,5 millioner brukere ukentlig. Til sammenlikning hadde for eksempel Munchmuseet 283.452 besøkende i løpet av hele 2018.

Presterud mener dette legger grunnlaget for at folk som normalt ikke oppsøker utstillinger vil kunne oppleve kunsten.

− Nordmenn bruker gjennomsnittlig 20 timer på Finn.no i året, så prosjektet kan ha økt nedslagsfelt i en tid det kan være vanskelig å oppsøke gallerier kroppslig, sier Presterud.

Annonsen er også kun tenkt som en «plattform» for kunsten, og Presterud avviser en intensjon om å få solgt bilen.

− Prisen er satt over innkjøpspris, så det ville rart. Og kanskje en type svindel, for alt jeg vet, sier Presterud.

En av kunstnerne bak prosjektet, Marius Presterud, avviser at bilen er til salgs. (Foto: Siv Dolmen.)

Hyllet av både filosof og bot

Den virtuelle kunstutstillingen åpnet fredag, og blant de over 3.000 som hittil har sett den, er de som har meldt seg interesserte i å få varslinger om nye Tesla Model 3-annonser på Finn.no.

Det kan åpne opp for spennende reaksjoner, ifølge kunstneren.

− Vi forstår ennå ikke alt som skjer mellom to kropper når de møtes i et rom, og heller ikke hva vi går glipp av, når vi for tiden kun får digital respons, sier han.

«Incubation Highway» er for alle og enhver. Både intellektuelle og idiotiske skal ha falt for annonsen:

− Timothy Morton, en kjent tenker innenfor post-humanismen, sendte oss en «nod of approval» på e-post. Det var stas, sier Presterud, og fortsetter:

– Og så er det en svensk salgsrobot som har tatt kontakt. Men jeg har ikke svart den enda.

Teslaen er utstyrt med en rekke uvanlig biltilbehør. (Foto: Siv Dolmen.)

Krever tolkning

Hva selve annonseteksten faktisk handler om, er åpent for tolking.

Kanskje er det en del av kunsten?

− Folk får scrolle og lese selv. Til forskjell fra de andre tingene annonsert på Finn.no, krever kunst tidvis en mer aktiv investering fra publikums side, sier Presterud.

Denne uvanlig vakkert utstyrte bilen er kanskje ikke den sikreste å sitte på med i dagens tilstand, men som kunstprosjekt har «Incubation Highway» ambisjoner. (Foto: Siv Dolmen.)

Vil gjenerobre nettet

Lenken til annonsen distribueres også på en plattform som heter Cosmos Carl, som beskrives av brukere som en online visningsarena for kunst.

Den digitale visningsarenaen, som Presterud også kaller for sin utstillingsformidler, har for mål å «infiltrere» det offentlige rom med kunst, og gjøre kunsten mer tilgjengelig for flere.

– Cosmos Carl oppmuntrer kunstnere til å infiltrere og gjenerobre kommersielle online-plattformer, så da ble Finn.no et logisk sted å plassere prosjektet, sier Presterud.

Kunst med brodd: Presterud mener publikum må kunne tolke selv. (Foto: Siv Dolmen.)

Brukte egen bil

Bilen er kunstnerens egen, og han forteller til Subjekt at den ikke bare fungerer som kunstverk, men ofte også som kunstnerbolig når han har oppdrag i hovedstaden.

På spørsmål om problemer underveis i skapelsen av prosjektet, svarer Presterud detaljert.

− Vi tok bilder utenfor et bilhoggeri langs Drammenselven, og jeg hadde bommet litt på hvordan skyggene i landskapet ville bevege seg i løpet av dagen. Derfor måtte jeg kjøre bilen noen meter, midtveis i fotograferingen. Det blir fort stress med fire hender på rattet, sier Presterud.

Alle de tre kunstnerne er representert i utstillingens førerhus. med Grabuschniggs hender, Presteruds krystalliserte wunderbaum og Erviks svalerede.  (Foto: Siv Dolmen.)

Først og fremst kontekst

Presterud nevner også at de pandemiske tidene er medvirkende til opplevelsen.

− Vi kan også sies å være inne i en periode der vi mennesker i stadig større grad oppdager oss på innsiden av noen prosesser som er større enn individet, sier han, og nevner i fleng:

– Global oppvarming, evolusjon, pandemier, internettalgoritmer, markeder, og så videre.

− Det er vel kanskje først og fremst konteksten som er viktig å nevne for ettertiden, sier Presterud.

Natur møter maskin: «Incubation Highway» utforsker ideen om Teslaen som et hjem for forskjellige ting, også snegler. (Foto: Siv Dolmen.)

– Enveiskjørt kulturutvikling

Presterud mener kunsten kan få et behov for å være umiddelbar og sensasjonalistisk, når den gir etter for det samtidige trykket.

− Det vi vet, er at når kunst blir en del av nettverksstrømmen, kommer den med et behov for å skape noe med en umiddelbar og sensasjonalistisk appell, sier han.

– Hvorfor det?

– Det er den blåblå regjeringens kulturmelding anno 2017 satt i høygir. Et enveiskjørt selvfokus og en utstudert, klikk-generert kulturutvikling, sier Presterud.