Sånn kan det gjøres

En vakrere og mer virkningsfull aksjon skal man se lenge etter

Onsdag deltok et hundretalls norske kulturinstitusjoner i den internasjonale belysningskampanjen #RedAlert. Demonstrasjonen som signaliserte alarmerende tilstander i kulturlivet globalt, hadde lokalt tilspissede budskap. I Norge var initiativtaker Magnus Boyd mest opptatt av at frilansernes kompensasjonsordning ikke måtte utgå denne måneden. Nå er de blitt hørt, og frilansordningen forlenges ut året. (Foto: Jil Yngland/NTB.)
Onsdag deltok et hundretalls norske kulturinstitusjoner i den internasjonale belysningskampanjen #RedAlert. Demonstrasjonen som signaliserte alarmerende tilstander i kulturlivet globalt, hadde lokalt tilspissede budskap. I Norge var initiativtaker Magnus Boyd mest opptatt av at frilansernes kompensasjonsordning ikke måtte utgå denne måneden. Nå er de blitt hørt, og frilansordningen forlenges ut året. (Foto: Jil Yngland/NTB.)
Norske kulturarbeideres demonstrasjon er ikke overraskende den proffest arrangerte demonstrasjonen vi vil se på lenge. Mer virkningsfullt kan det knapt bli, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kulturlivets rop om en forlengelse av koronakompensasjonen til frilansere har blitt hørt.

322.000 nordmenn jobber frilans, og særlig i norsk kunst- og kulturliv er arbeidstakere organisert slik. Av norske lyd- og lysteknikere er hele 75 prosent selvstendig næringsdrivende gjennom egne enkeltpersonsforetak.

Det kommer med en enorm økonomisk risiko. Går foretaket konkurs, gjør eieren personlig også det.

Likevel reflekteres ikke dette særlig godt i rammene, ordningene og forsikringene som er bygget opp rundt arbeidsmarkedet. Tvert imot har frilanserne færre rettigheter overfor sosiale tiltak, og særlig under pandemien har vi sett hvilken prekære situasjon frilanserne står i.

«Siden vi mistet jobben vår har vi holdt kjeft. Nå må vi bli hørt», sa scenetekniker Kristina Ringvold til TV 2 i forbindelse med demonstrasjonen for en forlenget koronakompensasjon for frilansere i forrige uke.

Annonse

Les også: Inkluder frilanserne i rettighetskampen

Et samlet Kultur-Norge deltok i #RedAlert i solidaritet med frilanserne. Her fra demonstrasjonen foran Stortinget. (Foto: Jil Yngland/NTB.)

Usynlige arbeidstakere

Onsdag gikk svartkledde sceneteknikere i demonstrasjon gjennom Oslo sentrum, og endte opp på Eidsvolls plass. Åse Kleveland, DumDum Boys og Anette Trettebergstuen (Ap) holdt appeller og konserter. Foran dem trommet kulturarbeidere på såkalte flightcaser, slike man frakter lyd- og lysutstyr i.

Den svarte bekledningen får en sterk symbolsk effekt: Lyd- og lys-teknikere kler seg i svart for ikke å bli lagt merke til i scenekunstproduksjonene. De står som regel bak sceneteppet, og de snakker ikke i mikrofonen.

Men nå må de bli hørt.

Iført munnbind og på en meters avstand viste sceneteknikerne hva de er gode for. En så vel produsert demonstrasjon skal en se lenge etter. På så måte demonstrerte de også hvilken kompetanse de har for å koordinere trygge arrangementer.

De var ikke så mange. Men likevel så virkningsfullt.

Senere, samme dag, aksjonerte over 100 kulturbygg i solidaritet med frilanserne. Det nye Deichman Bjørvika, Operaen og Det nye Munchmuseet var blant institusjonene som deltok. (Foto: Fredrik Varfjell/NTB.)

Ble sett og hørt

Da kvelden kom, ble norske signalbygg flombelyst blodrøde.

Den internasjonale belysningskampanjen #RedAlert, med lokalt tilspissede budskap, ble initiert på norsk av lystekniker Magnus Boyd. Med over 100 kulturinstitusjoner på laget, ble det en vakker og mildt sagt iøyenfallende kampanje.

I går ble det meldt at Regjeringen forlenger korona-kompensasjonsordningen for frilansere ut året.

Sånn kan det gjøres.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar