Subjektprisen 2020

Disse er nominert til Årets visningsrom

Subjektprisen 2020 deles ut 17. desember. Nå kan du være med på å avgjøre hvem som går av med tittelen Årets visningsrom.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og en hedrende anerkjennelse av menneskene, initiativene og kulturproduktene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året. Vår redaksjonelle jury infiltrerer nemlig kulturlivet med penn og notatblokk året rundt, for å notere oss de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som vi mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen er inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres 17. desember i år.

Se bildene fra i fjor: Storslått utdeling av Subjektprisen 2019

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Årets visningsrom

I priskategorien Årets visningsrom har Subjekts redaksjonelle jury nominert tre gallerier og museer.

Buer Gallery åpnet i koronaåret og har allerede programmert ut 2023 med et ambisiøst program. (Foto: Buer Gallery.)

Buer Gallery

Tidligere Fineart-gallerist Tonje Buer har lenge brent inne med en drøm om å åpne sitt eget galleri. Mens folk flest tydde til forsiktighet og digitalisering, åpnet muligheten seg i Hoffsveien 40B i Oslo. Tonje Buer slo til på et 250 kvadratmeter stort lokale, pusset det hele opp selv og representerer nå 24 norske kunstnere i sin stall.

De aktuelle kunstnerene er valgt «med hjertet og øyne», og representerer ulike medier som maleri, tegning, fotografi, skulptur, installasjon, performance og tekstil. På listen finner vi blant annet Anja Carr, Sebastian Helling, Matias Kiil, Maria Pasenau og Trude Viken.

Buer Gallery åpnet sterkt med en mangfoldig gruppeutstilling, og senere en gjennomført soloutststilling med imponerende Viskum-arbeider. Og vi kan ikke beskylde Tonje Buer selv for latskap, som har programmert ut 2023 med stadig utskiftende utstillinger. Nesten månedlig kan publikum oppleve nye utstillinger i det romslige gallerilokalet på to plan, som allerede er blitt en spennende utfordrer og tilbyder på den blomstrende samtidskunstscenen i Oslo.

Kistefos museums hovedbygg, The Twist, er et mangesidige vesen. Bygningen fungerer både som en bro, et galleri og en skulptur i seg selv. (Foto: Ida Golberg.)

Kistefos museum

I januar ble det nye Jevnaker, av alle steder, virkelig satt på verdenskartet da New York Times anbefalte det norske tettstedet i listen sin over anbefalte reisemål for 2020. På samme liste: Paris og Tokyo.

Grunnen: Kistefos museum. Ryktene om det nye, særegne bygget museet holder til i, The Twist, ble omtalt som en «must see» av den amerikanske avisen, for ikke å glemme den helt unike skulpturparken.

Åpningssuksessen har ikke latt vente på seg. I mars ble det kjent at museet også ble tildelt «museenes Oscar», LCD Berlin Award, for beste arkitektur.

Med hjelp fra både norske og internasjonale presseoppslag, vennligsinnet publikumstilnærming og en sofistikert kunstsamling har Kistefos museum lokket til seg nær femdobling i publikumsbesøk i 2020. Og det i koronaens år.

Trondheim kunstmuseum har bydd på flere storslåtte utstillinger i år. (Foto: Ole Martin Wold.)

Trondheim kunstmuseum

Plassert sentralt ved Nidarosdomen – i det som tidligere var Trondhjems kunstforening – finner vi hovedavdelingen til Trondheim kunstmuseum. Bygningen er vakker, men i dårlig forfatning. Museet planlegger nybygg, men det går ikke utover publikum.

Trondheim kunstmuseum utnytter den gamle bygningen for det den er verdt. Spesielt i utstillingen «Før og etter solnedgang» ble arkitekturen trukket frem i lyset, da malerienes rammer speilet rommenes lister, og fremhevet bygningen på beste måte.

Museet har fått rykte på seg for å levere solide utstillinger med jevnt over god kuratorisk kvalitet, spesielt når det kommer til retrospektive utstillinger. I år imponerer de med navn som Leonard Rickhard, Håkon Bleken og Cassius Fadlabi. De er trygt forankret i lokal kunsthistorie, men makter fint å bringe samtidskunst til et bredt publikum.

{plass til stemme skjema}

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Snart lanseres de nominerte!
Presentert av