Dplay snur:

«Nissene over skog og hei» kommer tilbake på skjermene

Dplay har stått i krysspress etter «blackface»-kritikk. De bestemte seg 3. desember for å fjerne «Nissene over skog og hei» etter rasismeanklager, men fikk da kritikk for å selge ytringsfriheten billig. Nå er Espen Eckbo-programmet omsider tilbake på skjermene. Denne gangen med støtdemper. (Foto: TVNorge.)
Dplay har stått i krysspress etter «blackface»-kritikk. De bestemte seg 3. desember for å fjerne «Nissene over skog og hei» etter rasismeanklager, men fikk da kritikk for å selge ytringsfriheten billig. Nå er Espen Eckbo-programmet omsider tilbake på skjermene. Denne gangen med støtdemper. (Foto: TVNorge.)
Programmet ble fjernet etter rasismeanklager. Nå snur TVNorge og legger programmet tilbake på strømmetjenesten Dplay.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dplay sender omstridt TV-program allikevel.

Etter rasismeanklager besluttet Dplay 3. desember å avpublisere TV-serien «Nissene over skog og hei» (2011).

Kritikken gikk ut på at skuespiller Espen Eckbo brukte «blackface» i rollen som Ernst-Øyvind.

Siden avpubliseringen har TVNorge-eide Dplay havnet i et krysspress – med rasismeanklager på den ene siden, og argumenter om å innskrenke ytringsfriheten på den andre.

Også i Subjekt har kanalen blitt kritisert for å selge ytringsfriheten billig. Subjekt-spaltist Maha Kamran mener at humor må inkludere, ikke kansellere.

Annonse

Nå har ansvarlig redaktør Espen Skoland i TVNorge omsider ombestemt seg.

– Vi legger «Nissene over skog og hei» tilbake på Dplay, skriver han i en kronikk i VG.

Denne gangen med støtdempende tekstplakat om at enkeltelementer i programserien fra 2011 kan «fremstå utdatert og oppleves støtende».

Espen Skoland er ansvarlig redaktør i TVNorge. (Foto: Presse.)

Har lært

I kronikken skriver Skoland blant annet at han har lært mye.

– Debatten som har fulgt i kjølvannet av disse hendelsene har vært lærerik, og på mange måter både givende og viktig, men også veldig polarisert. Den har bragt flere stemmer på banen og dermed flere nyanser til tematikken, skriver han, og fortsetter:

– Om noe godt er kommet ut av dette, så er det forhåpentligvis en mer opplyst debatt om hvordan vi som samfunn håndterer de elementene i vår historie som ser annerledes ut med nåtidens øyne. Vi håper debatten om hvordan vi som samfunn faktisk bekjemper rasisme fortsetter.

Han avviser også at intensjonene bak Eckbos svarte ansiktsmaling var rasistisk.

– Intensjonen bak «Nissene over skog og hei» og karakteren Ernst Øyvind var aldri rasistisk. Fra skapernes side var hensikten snarere å inkludere, skriver han.

Dette perspektivet har blitt forsvart av blant annet Nettavisen-redaktør Erik Stephansen, som mener at man ikke er virkelig inkludert i samfunnet før man spøkes med.

– Rasistisk

«Blackface» går ut på at lyshudede – eller mørkhudede – maler eller sminker seg mørkere for å imitere svarte mennesker.

Eksperter på afrikansk kultur og historie har fordømt «blackface» og mener det er en rasistisk tradisjon.

– Dine intensjoner er ikke så viktig, hvis resultatet av dine handlinger er rasistiske, skriver blant annet samfunnsdebattant Mohamed Abdi i en Facebook-tråd om temaet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar