Dplay snur:

«Nissene over skog og hei» kommer tilbake på skjermene

Dplay har stått i krysspress etter «blackface»-kritikk. De bestemte seg 3. desember for å fjerne «Nissene over skog og hei» etter rasismeanklager, men fikk da kritikk for å selge ytringsfriheten billig. Nå er Espen Eckbo-programmet omsider tilbake på skjermene. Denne gangen med støtdemper. (Foto: TVNorge.)
Dplay har stått i krysspress etter «blackface»-kritikk. De bestemte seg 3. desember for å fjerne «Nissene over skog og hei» etter rasismeanklager, men fikk da kritikk for å selge ytringsfriheten billig. Nå er Espen Eckbo-programmet omsider tilbake på skjermene. Denne gangen med støtdemper. (Foto: TVNorge.)
Programmet ble fjernet etter rasismeanklager. Nå snur TVNorge og legger programmet tilbake på strømmetjenesten Dplay.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dplay sender omstridt TV-program allikevel.

Etter rasismeanklager besluttet Dplay 3. desember å avpublisere TV-serien «Nissene over skog og hei» (2011).

Kritikken gikk ut på at skuespiller Espen Eckbo brukte «blackface» i rollen som Ernst-Øyvind.

Siden avpubliseringen har TVNorge-eide Dplay havnet i et krysspress – med rasismeanklager på den ene siden, og argumenter om å innskrenke ytringsfriheten på den andre.

Også i Subjekt har kanalen blitt kritisert for å selge ytringsfriheten billig. Subjekt-spaltist Maha Kamran mener at humor må inkludere, ikke kansellere.

Annonse

Nå har ansvarlig redaktør Espen Skoland i TVNorge omsider ombestemt seg.

– Vi legger «Nissene over skog og hei» tilbake på Dplay, skriver han i en kronikk i VG.

Denne gangen med støtdempende tekstplakat om at enkeltelementer i programserien fra 2011 kan «fremstå utdatert og oppleves støtende».

Espen Skoland er ansvarlig redaktør i TVNorge. (Foto: Presse.)

Har lært

I kronikken skriver Skoland blant annet at han har lært mye.

– Debatten som har fulgt i kjølvannet av disse hendelsene har vært lærerik, og på mange måter både givende og viktig, men også veldig polarisert. Den har bragt flere stemmer på banen og dermed flere nyanser til tematikken, skriver han, og fortsetter:

– Om noe godt er kommet ut av dette, så er det forhåpentligvis en mer opplyst debatt om hvordan vi som samfunn håndterer de elementene i vår historie som ser annerledes ut med nåtidens øyne. Vi håper debatten om hvordan vi som samfunn faktisk bekjemper rasisme fortsetter.

Han avviser også at intensjonene bak Eckbos svarte ansiktsmaling var rasistisk.

– Intensjonen bak «Nissene over skog og hei» og karakteren Ernst Øyvind var aldri rasistisk. Fra skapernes side var hensikten snarere å inkludere, skriver han.

Dette perspektivet har blitt forsvart av blant annet Nettavisen-redaktør Erik Stephansen, som mener at man ikke er virkelig inkludert i samfunnet før man spøkes med.

– Rasistisk

«Blackface» går ut på at lyshudede – eller mørkhudede – maler eller sminker seg mørkere for å imitere svarte mennesker.

Eksperter på afrikansk kultur og historie har fordømt «blackface» og mener det er en rasistisk tradisjon.

– Dine intensjoner er ikke så viktig, hvis resultatet av dine handlinger er rasistiske, skriver blant annet samfunnsdebattant Mohamed Abdi i en Facebook-tråd om temaet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker