Munch-mysterium løst

Frekk kommentar på Munch-maleri var kunstnerens egne

På førsteutgaven av det ikoniske Munch-motivet «Skrik» står det påført en kommentar om at maleriet kun kan ha vært malt av en gal mann. Nye undersøkelser konkluderer med at kommentaren er påført av Edvard Munch selv. Trolig var det er spark til sine samtidige. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
På førsteutgaven av det ikoniske Munch-motivet «Skrik» står det påført en kommentar om at maleriet kun kan ha vært malt av en gal mann. Nye undersøkelser konkluderer med at kommentaren er påført av Edvard Munch selv. Trolig var det er spark til sine samtidige. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
«Kan kun være malt av en gal mann!» står det skrevet på den første utgaven av maleriet «Skrik». Nasjonalmuseet konkluderer nå med at skribenten er kunstneren selv.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nye undersøkelser konkluderer i gammel Munch-sak.

Nye undersøkelser i forbindelse med at maleriet konserveres og undersøkes, har ført fram til en forklaring på den underlige setningen i den røde himmelen på maleriet, skriver Nasjonalmuseet i en pressemelding.

– Det er ingen tvil om at påskriften er Munchs egen. Både håndskriften og hendelser fra da Munch viste maleriet for første gang i Norge, peker i samme retning, sier kurator Mai Britt Guleng ved Nasjonalmuseet, som eier førsteutgaven fra 1893.

Det finnes til sammen fem versjoner av samme motiv.

Analyserte håndskriften

Første gang påskriften nevnes, er i forbindelse med en utstilling i København i 1904, elleve år etter at Munch malte bildet.

Annonse

Man har blant annet analysert håndskriften opp mot Edvard Munchs brev og dagbøker.

Bakgrunnen er kritikken maleren fikk da han stilte ut «Skrik» sammen med flere andre malerier for første gang i Norge høsten 1895.

Stilte spørsmål ved psyken

Kunstkritikeren Henrik Grosch skrev at man ikke lenger «kan betrakte Munch som en alvorlig mann med en normal hjerne», mens medisinstudenten Johan Scharffenberg stilte spørsmål ved Munchs psykiske tilstand.

Dette skal ha gått sterkt inn på Munch, og til og med få år før han døde i 1944, hentet maleren fram episoden flere ganger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar