Nye undersøkelser i forbindelse med at maleriet konserveres og undersøkes, har ført fram til en forklaring på den underlige setningen i den røde himmelen på maleriet, skriver Nasjonalmuseet i en pressemelding.
– Det er ingen tvil om at påskriften er Munchs egen. Både håndskriften og hendelser fra da Munch viste maleriet for første gang i Norge, peker i samme retning, sier kurator Mai Britt Guleng ved Nasjonalmuseet, som eier førsteutgaven fra 1893.
Det finnes til sammen fem versjoner av samme motiv.
Analyserte håndskriften
Første gang påskriften nevnes, er i forbindelse med en utstilling i København i 1904, elleve år etter at Munch malte bildet.
Man har blant annet analysert håndskriften opp mot Edvard Munchs brev og dagbøker.
Bakgrunnen er kritikken maleren fikk da han stilte ut «Skrik» sammen med flere andre malerier for første gang i Norge høsten 1895.
Stilte spørsmål ved psyken
Kunstkritikeren Henrik Grosch skrev at man ikke lenger «kan betrakte Munch som en alvorlig mann med en normal hjerne», mens medisinstudenten Johan Scharffenberg stilte spørsmål ved Munchs psykiske tilstand.
Dette skal ha gått sterkt inn på Munch, og til og med få år før han døde i 1944, hentet maleren fram episoden flere ganger.