Feilaktig fremstilling i ny bok

Sverre Bjertnæs retter baker for smed

Det omstridte «dødshuset» til Bjarne Melgaard, «A House to Die in», vekket mange reaksjoner da utbyggerne i Selvaag ville realisere prosjektet på Ekely: – Dessverre er det blitt fremsatt en rekke feil om prosessen som ledet an til at huset ikke ble bygget, skriver arkitekt Bjørn Cappelen. (Foto: Snøhetta/Mir.)
Det omstridte «dødshuset» til Bjarne Melgaard, «A House to Die in», vekket mange reaksjoner da utbyggerne i Selvaag ville realisere prosjektet på Ekely: – Dessverre er det blitt fremsatt en rekke feil om prosessen som ledet an til at huset ikke ble bygget, skriver arkitekt Bjørn Cappelen. (Foto: Snøhetta/Mir.)
Kunstneren har med sin fremstilling gitt en grovt feilaktig kollektiv karakteristikk av sine kunstnerkolleger, skriver Bjørn Cappelen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Sverre Bjertnæs er ute med ny bok.

Billedkunstneren Sverre Bjertnæs har skrevet boken «Mine bilder», som inneholder essays om bildene han eier.

I tillegg forteller han om et liv som alkoholiker.

Fortellingene er godt skrevet, og boken har fått gode kritikker.

Den vil bidra til bildet av Sverre Bjertnæs som en betydelig kunstner i generasjoner fremover.

Annonse

Desto viktigere er det at fortellingene er sannferdige.

Les også: Ny strid om Bjarne Melgaards drømmehus

Graver dypt

I mange av fortellingene graver Bjertnæs dypt. I omtalen av maleren Henrik Sørensen, for eksempel, skriver Bjertnæs at han alltid har forbundet Sørensen med et dårlig rykte. Han skulle være maktutøvende og han bidro til å hindre karrierene til de han ikke likte.

Siden Bjertnæs liker Sørensens kunst, vil han finne ut mer.

Han kontakter først én kunsthistoriker som bekrefter ryktet. Deretter sjekker han hos en annen som tvert imot hevder at Sørensen bar frem nye kunstnerliv. Av en liten notis på det lille portrettet han eier, skjønner Bjertnæs at Sørensen kan ha vært en omtenksom mann.

Les også: Avslaget om «Dødshuset» var ingen ulvejakt

Formidler flere feil

Fortellingen i boken om vennskapet med Bjarne Melgaard er en hyllest til en kunstner som fronter viktigheten av å ikke være del av et fellesskap. Her forteller Bjertnæs sin versjon av hva som ligger bak avslaget fra bystyret da Melgaard lanserte ideen om å bygge «A house to die in» på Kikutkollen.

Men Bjertnæs forteller slik ryktene går:

· At kunstnere på Ekely effektivt stoppet planene gjennom en oppsiktsvekkende svertekampanje for å skape redsel for Melgaard.

· At kunstnere på Ekely breier seg i Munchs hage og arrangerer utstillinger for seg selv og vennene sine i Munchs vinteratelier.

· At husene de bor i er reist på hustuftene av Munchs sveitservilla.

· At «A house to die in» var tenkt 400 meter fra Munchs vinteratelier.

Dessverre stemmer ingenting av dette.

Les også: Modernistisk arkitektur utslettes

Burde gravd enda dypere

Bjertnæs har tatt ryktene for sannhet uten å undersøke nærmere. Han kan ha blitt forført av mennesker med makt og innflytelse, og som sterkt ønsket «A house to die in».

Det sitter igjen et inntrykk av at kunstnerne på Ekely har drevet et skittent spill mot Melgaards person og kunstnerskap. Men Bjertnæs «retter baker for smed» når han velger kunstnerne på Ekely som de ansvarlige.

Jeg har fulgt saken tett, og dokumentasjonen bak beslutningen har vist meg at de har holdt seg saklig til Kikutkollen som friområde og Riksantikvarens vurdering av hvor grensen for Munchs historiske tilstedeværelse går. Kunstnerne på Ekely er en liten del av et stort naboskap med et ønske om å bevare et friområde som er nærmeste nabo til Munchs vinteratelier.

Kunstnerboligene ble bygget før Munchs sveitservilla ble revet i 1960 av eieren Oslo kommune. Det står ingen nye boliger på hustuften. Vinteratelieret på Ekely er en stiftelse ledet av et styre. Ekely borettslag har en representant i styret. Alle kan søke om å bruke atelieret. Kunstnere på Ekely breier seg ikke i Munchs hage, men lever sine individuelle liv i streben etter å lage god kunst.

Bjertnæs har med sin fremstilling gitt en grovt feilaktig kollektiv karakteristikk av kunstnerkolleger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran