Et dilemma

Burde jeg ta denne saken for retten?

Kunstnere er innforstått med at det finnes et skille mellom offentlig og privat salg av kunst, men hvor går egentlig dette skillet, undrer kunstner Andrew Barton. Tidligere i år fikk han politiet på døren for ikke å ha betalt kunstavgift. (Foto: Privat.)
Kunstnere er innforstått med at det finnes et skille mellom offentlig og privat salg av kunst, men hvor går egentlig dette skillet, undrer kunstner Andrew Barton. Tidligere i år fikk han politiet på døren for ikke å ha betalt kunstavgift. (Foto: Privat.)
Skal jeg betale og skape presedens for at kunstsalg over Finn er offentlig, eller skal jeg ta saken til retten, spør Andrew Barton.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Andrew Barton har blitt ilagt straffegebyr for å ikke ha betalt kunstavgift på salg fra eget atelier via Finn.no.

En aprildag i år fikk jeg uventet besøk på atelieret. Etter en omvisning dro han opp skiltet, det viste seg å være politi i sivil.

Det gjaldt mine annonser på Finn.no og manglende innbetaling til Bildende kunstneres hjelpefond.

Jeg ble forklart at de ikke skulle ta ut tiltale hvis jeg betalte tilbake til Hjelpefondet for det jeg hadde solgt fra atelieret de siste to årene.

Les også: Andrew (51) fikk politiet på døren etter å ikke ha betalt kunstavgift

Annonse

Skaper presedens

Kunstnere er innforstått med et skille mellom privat salg, fra atelier, og offentlig salg fra gallerier og auksjonshus. Offentlige salg utløser en avgift på fem prosent, som kjøper må betale i tillegg til salgssummen. Siden jeg har annonsert via Finn.no regner politiet ateliersalgene mine som offentlige.

Hjelpefondet ønsker nå å omdefinere hva som er offentlig og privat salg. Hjelpefondet for kunstnere påstår nå at all salg fra atelieret skal utløse fem prosent avgift som skal betales inn til Hjelpefondet. Dette har ikke blitt praktisert siden 1948, da fondet ble stiftet.

Nå står jeg i et dilemma: Skal jeg betale inn og skape presedens for at privat salg fra atelieret er offentlig når det annonseres via Finn.no – eller ta saken for retten?

Utfallet av saken påvirker de 3.000 medlemmene av Norske billedkunstnere og de 950 medlemmene av til Norske kunsthåndverkere.

Politiet, Hjelpefondet og flere private støttespillere har oppfordret meg på det sterkeste til å betale. Privatpersoner taper omtrent 86 prosent av sakene mot staten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar