Subjekt vokser og ansetter Mats Flåten (34) i en nyopprettet stilling som salgssjef:
– Dette blir gøy! Jeg gleder meg stort til å bli enda bedre kjent med feltet og dets spennende utfordringer med å nå bredt ut, sier Flåten.
Som salgssjef er han leder for salgsavdelingen i Subjekt AS, som i dag står for nesten halve omsetningen i selskapet.
Tidligere i år kunne Subjekt fortelle om sterk vekst. Avisen ligger an til doblet omsetning, og i store deler av året er Subjekt utsolgt for annonseplasser.
– Subjekt når ut til et publikum som kulturinstitusjonene lenge har slitt med å nå. Det er behov for en kulturavis som også engasjerer en yngre målgruppe. Slik kan vi bidra til at kulturfeltet når sine demokratiske målsettinger om å nå bredt ut til folket, sier han.
– Hvordan skal dere løse opp i at avisen tidvis er utsolgt for annonseplasser?
– Vi er opptatt av å kunne levere gode tall til annonsørene våre. Derfor har vi et begrenset varelager, fordi Subjekt er opptatt av å levere kvalitet i alle ledd. Det skal vi fortsette med, men med nye systemer og rutiner for salg, skal vi profesjonalisere og optimalisere ressursbruken vår. Så er det heller ingen hemmelighet at Subjekt vokser raskt redaksjonelt. Avisen treffer stadig flere, og dermed får vi større kapasitet til å bistå annonsørene våre, sier Flåten, og fortsetter:
– Vi har også noen nye spennende produkter på vei til å bli lansert.
Subjekt har tidligere bestått av to selgere på deltid. Flåten ser fram til å bygge opp den kommersielle avdelingen.
– Det viktigste for meg er at Subjekts kunder og annonsører skal være fornøyde. Jeg er veldig interessert i at hver enkelt kunde skal få masse oppmerksomhet fra oss. Vi skal ta oss tid til å bli skikkelig kjent med dem, og deres problemstillinger tilknyttet det å nå ut til et stort publikum, sier han.
Bred erfaring
Flåten har studert internasjonal markedsføring på BI med ett år i Kina som utvekslingsstudent. I tillegg har han bred bakgrunn fra salgsfaget, hvor erfaringene er fra telekom, kinesisk netthandel, digital markedsføring og skytjenester. Denne erfaringen skal han ta med videre inn i Subjekt som salgssjef.
– Hvorfor takket du ja til stillingen?
– Jeg har vært leser av Subjekt helt siden begynnelsen, så den gode magefølelsen var der med en gang. Nå er jeg veldig glad for å komme inn i kunst- og kulturbransjen, og i en kulturavis jeg ser stort potensiale i, sier han.
– Hva tenker du om Subjekts posisjon i markedet?
– Subjekt har allerede fått til veldig mye, men vi ser at dette bare er begynnelsen. Jeg er ekstremt gira over å kunne være med så tidlig i prosessen, sier Flåten.
Flåten er godt i gang med å profesjonalisere og uavhengiggjøre salgsavdelingen.
– Min jobb er å sørge for å gjøre Subjekts salgsavdeling enda mer konkurransedyktig og profesjonell. Vi er allerede i gang med å få inn skikkelige systemer og rutiner som skal bidra til at alle kunder blir behandlet og fulgt opp på ordentlig vis. Ambisjonen er å utvide den lojale og sterke kundeporteføljen i Subjekt, sier han.
Film over serier
Når Mats Flåten ikke jakter nye samarbeidspartnere og annonsører til Subjekt, vandrer han i Oslo by for nytt kulturelt føde. Flåten er selv sterkt bevandret i Oslos gastronomiske tilbud, og er som regel blant de første som setter seg ned på byens nye spisesteder.
– Jeg må si at jeg alltid har vært en storkonsument av kultur, spesielt av mat og vin, musikk og film. De siste årene har jeg blitt mer interessert i norsk samtidskunst, sier han, og fortsetter:
– Ellers er jeg hjemme. Da ser jeg enten på film eller hører på musikk.
– Hva med serier?!
– Jeg prioriterer som regel å se film framfor serier. Men jeg gleder meg til at neste sesong av «Succession» starter.
Ta kontakt
Subjekts nye salgssjef, Mats Flåten, kan nås på telefon 975 39 250 eller e-post mats@subjekt.no.
Egenannonse: Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan Subjekt kan bistå med å nå ut til et stort og sterkt kulturinteressert publikum.