Hun bringer verden til Oslo

– Oslo World skaper en helt spesiell møteplass mellom Norge og ulike kulturer

Laura Camacho Salgado (33) er festivalkoordinator i Oslo World og kan fortelle om et helt spesielt program i 2021. (Foto: Bim Sofie Totland.)
Laura Camacho Salgado (33) er festivalkoordinator i Oslo World og kan fortelle om et helt spesielt program i 2021. (Foto: Bim Sofie Totland.)
Sammen med sine kollegaer i Oslo World, gjør festivalkoordinator Laura Camacho Salgado hovedstaden om til en verdensby – om så for en uke. Årets festival tar for seg rebeller.
Saken er Musikkfestivalen Oslo World går av stabelen 2. til 7. november.

– Det jeg elsker med Oslo World er at festivalen bringer verden til Oslo, og dermed skaper en helt spesiell møteplass mellom Norge og ulike kulturer, forteller Laura Camacho Salgado henrykt.

Vi sitter i loftsleiligheten til den 33 år gamle festivalkoordinatoren på øvre Grünerløkka og drikker presskannekaffe med havremelk. Det bugner av planter og sollys fra vinduene og verandadøren bak oss. I bakgrunnen surrer selvfølgelig musikk på et språk som vanskelig lar seg identifisere av hvem som helst.

Camacho Salgado har ansvaret for internasjonale delegater og seminarprogrammet på musikkfestivalen Oslo World. Festivalen er en av Europas ledende festivaler for musikk fra Latin-Amerika, Afrika, Asia og Midtøsten. I år arrangeres den for 28. gang.

Les også: Alexandra Archetti Stølen har en drøm

Annonse

Akademikere og artister 

Camacho Salgado kommer selv fra Colombia og har flyttet rundt i verden, ettersom hvor studiene har brakt henne. Siden 2014 har hun bodd i Norge. 

Med et ønske om å kombinere sin interesse for musikk, kunst og litteratur med sin akademiske bakgrunn innenfor litteratur og kulturstudier begynte hun tidlig å engasjere seg som frivillig for flere festivaler, deriblant Oslo World. Etter å ha jobbet som både frivillig og assistent i Oslo World fikk hun i 2016 jobb som koordinator for festivalen. 

Camacho Salgado ansvar for Oslo World Beyond Music, som består av samtaler, workshops, bransjesamtaler og seminarer. Oslo World har i en årrekke invitert kunstnere, aktivister, musikere og bransje, fra hele verden, til å ta del i denne delen av programmet.

– Det er arrangementer og samtaler med artister og kunstnere hver dag. Noen er mer akademiske, mens andre retter seg mer mot kunstverden, forklarer Camacho Salgado, og fortsetter:

– Alt henger sammen. Man trenger begge stemmer. Akademikerne bidrar med fakta og det store bildet, mens artistene jobber med emnene og produserer dem. Når vi setter sammen samtalene og paneldeltakere, prøver vi å få ulike perspektiver fra akademikere, politiske organisasjoner og musikere, eller kunstnere.

Årets Beyond Music-program er variert og består blant annet av en samtale om klimaendringer med Iselin Shumba, Linnea Svennson og Anna Nordahl Carlsen. På Internasjonalen inviterer festivalen til en samtale og workshop med ballroom og voguing som tema, der paneldeltakerne vil se på ulike måter ballroom-kultur og voguing blir brukt som aktivisme i kampen mot rasisme- og for skeiv politikk. Fredag 5. november inviterer Oslo World til en fagdag med aktører som NOPA, NKA, Klassekampen, INN, Jazznytt og Tankesmia Kraft. Lørdag 6. november møtes debattanter fra Norge, Colombia, Libanon, Palestina og Brasil, for å diskutere hvordan kunst, kunstnere og arrangører kan bidra inn i sosiale bevegelser. Publikum har også mulighet til å bidra til et lappeteppe på Kunstplass og få med seg nære samtaler med både musikere og kunstnere.

Les også: Dette er konsertene du må få med deg på Oslo World

Laura Camacho Salgado under fjorårets festival. Da var temaet solidaritet. (Foto: Lars Opstad.)

Rebeller

Praten går i ett, og nye glass med vann og kaffe blir fylt. Camacho Salgado har et halskjede i flere farger rundt halsen, og de skinner i solen som bader leiligheten i lys. Fargene går forøvrig igjen i hengekøyen like bak henne, et fargespill mellom blått og rosa, noe som går igjen flere steder i leiligheten. Deler av veggene er malt i rosa, gult og blått. Det skaper en kontrast til de rustikke trebjelkene som holder leiligheten oppe.

Festivalen har også et tema, en rød tråd mellom samtalene, workshopene og konsertene, noe som knytter det hele sammen hvert år.

– Å være en opprører er også et spørsmål om kontekst. Verden er fylt med opprørere, noen av dem på grunn av nødvendighet, hvor den eneste utveien er forstyrrende transformasjon. For eksempel, hvis en kvinne i El Salvador velger å ta abort, vil hun ikke ha noe annet valg enn å være en opprører. Som et mer nærliggende eksempel måtte kvinner i musikkindustrien kreve plass med opprør, i håp om å oppnå en mer likestilt kultursektor, forteller en engasjert Camacho Salgado.

Årets festivaltema er rebell. Det handler om når musikken blir opprørsk – og når opprøret blir musikalsk. Det siste året har lydighet til myndigheter og til samfunnsveven ofte blitt sett på som en dyd av nødvendighet.

«Opprøret er ikke bare blitt knyttet til legitime demokratiske ytringer og protester, men også et potensielt farlig opprør mot en felles virkelighetsoppfatning», skriver Oslo World i eget program.

– Det temaet vi velger er vår respons på det som skjer i verden. I år ønsket vi å fremheve opprørerne (talerne og artister) som våger å endre status quo som vi lever i, forklarer Camacho Salgado.

Under fjorårets festival, som var sterkt preget av covid-19, var temaet solidaritet. Da handlet det spesielt om å jobbe sammen – noe som var ekstra viktig for kulturbransjen under pandemien. 

– På Oslo World inviterer vi også i år stemmer som – enten de vil det eller ikke – er blitt viktige symbolske skikkelser i frihetskamp rundt omkring i verden.

Les mer: Fullt program finner du på OsloWorld.no

Noe du ikke vil gå glipp av

Festivalen Oslo World varer fra 2. november til 7. november. Den avholdes alltid i uke 44.

Subjekt har anbefalt ti konserter å få med seg under årets festival. Musikkekspert Emil Boulmer kaller årets program for noe for seg selv.

Tre tips til Beyond Music

Er du noe du ikke bør gå glipp av under årets program, så er det Keychange-ettermiddagen 3. november på Internasjonalen, Ballroom og voguing-arrangementet 4. november på Internasjonalen og Train Your Democratic Muscles 6. november på Nobels fredssenter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist