– Et luksusproblem

Subjekt er utsolgt for bannerannonsering

Smiler fra øre til øre: Subjekt har gjort et kjempeår. Avisen er utsolgt for bannerannonsering og går mot dobling av inntekter. (Foto: Dev Dhunsi.)
Smiler fra øre til øre: Subjekt har gjort et kjempeår. Avisen er utsolgt for bannerannonsering og går mot dobling av inntekter. (Foto: Dev Dhunsi.)
De som ønsker å annonsere i Subjekt, må vente til 2022: – Et luksusproblem, sier salgssjefen.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt er utsolgt for bannerannonsering og merker rekordstor interesse for annonsering i avisen.

– Vi har et luksusproblem, erklærer salgssjef Mats Flåten.

Ti måneder inn i året er Subjekt utsolgt for bannerannonsering.

– De fleste som annonserer i Subjekt velger å gjøre det igjen. I tillegg så strømmer stadig flere til oss for å nå ut til et ungt, kultivert og opinionspåvirkende publikum, sier medierådgiver Truls Nymoen.

Sammen utgjør de Subjekts voksende salgsavdeling.

Annonse
Vernissageguiden i ny drakt. (Foto: Subjekt.)

Lover mer av det gode

Høy etterspørsel og begrenset varelager. Dette er ifølge salgssjef Mats Flåten grunnen til at Subjekt er utsolgt for bannerannonsering i 2021. Nå må avisen finne løsninger.

– Å legge en god strategi for 2022 er noe av det vi skal bruke resten av 2021 på. En del av løsningen blir å øke kapasiteten vår i takt med økende lesertall, en annen del blir å øke effektiviseringen av ressursene, sier Flåten.

– Men hvordan?

– Vi har blant annet lansert en ny stillingsportal, og har en fremoverlent native-satsing. Slik effektiviserer vi annonsering for stillingsutlysninger og annonsørinnhold spesifikt, samtidig som vi skaper mer plass for den typen annonsering som passer best i tradisjonelt bannerformat, sier Flåten, og fortsetter:

– Og det er enda flere produkter på trappene.

Flere nye sider i Subjekt er allerede blitt lansert. Subjekt 4.0. blir lansert i sin helhet denne høsten. (Foto: Subjekt.)

Et dedikert publikum

2021 har vært uten sidestykke. Aldri før har Subjekt merket såpass stor interesse fra markedet. Sjefredaktør Danby Choi svarer på spørsmålet om hva som kan være grunnen til dette.

– Det er mange som har begynt å innse at annonsering gjennom sosiale medier ikke fungerer slik man ønsker, at man treffer helt feil folk. Aviser mobiliserer og engasjerer et dedikert publikum, sier Choi, og fortsetter:

– Men dette handler selvfølgelig først og fremst om en utrolig innsats fra både Subjekts redaksjon og salgsavdeling. Avisen har truffet en nerve, og fått til noe som kulturmediene lenge har slitt med.

– Og hva er det?

– Vi dekker stort sett bare den smale og gode kulturen, men likevel når vi bredt ut til mange hundretusener, sier Choi, og fortsetter:

– Det er nok mange som har savnet en ungsinnet, uredd og liberal kulturavis som tar kunsten og kulturen på alvor.

Flere nye sider i Subjekt er allerede blitt lansert. Subjekt 4.0. blir lansert i sin helhet denne høsten. (Foto: Subjekt.)

Ser frem mot 2022

Flåten tiltrådte 1. september, og har etter to knappe måneder i jobben slått rekord for oktober.

– Det har først og fremst vært veldig gøy og lærerikt å jobbe i Subjekt! Jeg har hatt fokus på å bli kjent med flest mulig kunder, og medie-, kunst- og kulturbransjen generelt. Jeg er spesielt glad for å kunne ha fysiske møter igjen, sier han.

Nå er han opptatt av å bygge opp den nye salgsavdelingen kvalitativt, for å legge ned mer tid til kundenes behov. Det betyr også flere ansettelser.

– Vi bygger opp en helt ny avdeling. Eksisterende kunder vil forhåpentligvis merke at vi har bedre tid til dem, og at vi kan ta en mer proaktiv rolle i samarbeidet. Det gir mer tid til kreativitet, smarte kampanjer og god gammeldags kundeservice, sier Flåten.

– Hvordan blir 2022?

– Det er første gang vi merker en såpass stor interesse for det kommende året. Flere har allerede holdt av plass i annonsekalenderen for 2022, så det lover jo godt, sier han, og fortsetter:

– Nå er forøvrig en veldig god tid for å planlegge annonseringen i 2022.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar