Raser mot utformingen

Handikapforbundet kritisk til Munchmuseet: – Uholdbart

Både fasaden og innsiden av det nye Munch-museet har fått kritikk etter åpningen. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB.)
Både fasaden og innsiden av det nye Munch-museet har fått kritikk etter åpningen. (Foto: Beate Oma Dahle/NTB.)
Norges Handikapforbund mener utformingen av Munchmuseet er uholdbar og sier de ikke har vært godt nok involvert i byggeprosessen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Norges Handikapforbund mener utformingen av Munchmuseet er uholdbar.

Nestleder Magnhild Sørbotten i Handikapforbundet sier til Dagbladet at hun reagerer på flere aspekter ved museumsbygget. Hun mener heisene er for små, at dørene lukker seg for fort, og at sitteplassene i velkomstområdet er for lave og for mye lent bakover.

– Det er uholdbart at den store heisen er forbeholdt restaurant og bar, mens handikappede må bruke de to små, sier hun til avisen.

Hun sier også at gulvet skaper mye friksjon ved bruk av rullestol, noe som resulterer i distraherende bråk.

Ifølge kommunikasjonssjef for Munchmuseet hos byggherren Oslobygg, Haakon Berg Jensen, har de tatt initiativ til møter med Norges Handikapforbund.

Annonse

De sier også at konsulentfirmaet Universell Utforming AS har gjennomført en uavhengig tredjepartskontroll. De jobber med å kontrollere at bygg kan brukes av alle.

Han sier de jobber med å løse utfordringene med at dørene lukker seg for raskt.

Direktør for Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, sier de har hatt noen travle åpningsdager og stadig jobber med å gjøre brukeropplevelsen bedre.

– Vi ønsker at huset skal være lett tilgjengelig for alle. Dette er vi opptatt av, og vi er interessert i å få tilbakemeldinger for å løse de utfordringene som er, sier Henrichsen til avisen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar