fbpx
Danskene har konkludert

Dansk museum vil gi sjelden tromme tilbake til samene

En samisk tromme som ble konfiskert etter trolldomsprosessene i 1692 har skapt bråk mellom Norges urbefolkning og Danmark. Den er nå på utlån til De Samiske Samlinger. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
En samisk tromme som ble konfiskert etter trolldomsprosessene i 1692 har skapt bråk mellom Norges urbefolkning og Danmark. Den er nå på utlån til De Samiske Samlinger. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
En tromme fra 1691 har skapt strid mellom Danmark og det samiske folket i Norge. Nå har Danmarks nasjonalmuseum konkludert med at de vil gi trommen tilbake.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Samisk tromme vender hjem etter 400 år i Danmark.

Det opplyser det danske kulturdepartementet til VG.

Saken har skapt stort engasjement den siste tiden, og torsdag i forrige uke overleverte det danske nasjonalmuseet sin faglige vurdering av saken.

– Vi er oppmerksomme på den historie og betydning trommen har for det samiske folk. Vi har utarbeidet en samlet faglig vurdering, som nettopp er sendt til Kulturministeriet som i siste instans treffer beslutningen om trommen, sier forskningssjef Christian Sune Pedersen ved Nationalmuseet i en epost til NTB tirsdag formiddag, altså før konklusjonen i vurderingen var kjent.

Strid

Konflikten dreier seg om en tromme som ble konfiskert i Sápmi under trolldomsprosessene i 1691 og sendt til København til oppbevaring på det danske nasjonalmuseet.

Annonse

I dag er den kulturelt viktige trommen tilbake på samisk jord, nærmere bestemt ved det samiske museet i Karasjok, men bare på en utlånsavtale som utløper 1. desember i år.

Derfor har Sametinget og museumsstiftelsen RiddoDuottarMuseat innstendig bedt om å få overta eierskapet til trommen.

Nationalmuseet i København opplyser at trommen blir på museet i Karasjok inntil den danske kulturministeren har avgjort saken.

– Den vil ikke bli hjemkalt i mellomtiden, sier Pedersen.

Historie

Flere norske politikere har engasjert seg i saken, og Norges kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) har vært tydelig på at hun mener det formelle eierskapet til trommen bør overføres til Sametinget i Norge.

Tidligere har det danske kulturdepartementet svart at de venter på den faglige vurderingen før de kan bestemme seg.

Trommen det er snakk om, var eid av Anders Poulsen, som ble anholdt i 1691 i Nesseby-området. Han ble tiltalt for å ha vært i besittelse av en oval gjenstand kalt «Rune-Bomme».

Med dette instrumentet hadde han «øvet den slemme og ugudelige trolldomskunst», het det i tiltalebeslutningen, ifølge Ságat.

Runebommen ble konfiskert og sendt til København, mens Poulsen risikerte dødsdom for sine gjerninger. Mens han avventet dommen, ble han imidlertid øksedrept av amtmannens dreng mens han lå og sov

Du kommer til å elske Subjekt Pluss!

(Hvis du liker det du leser)
Det er ingen bindingstid

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har både dybde og sladder fra norsk kulturliv. Avisen tar også til forsvar for noe av det viktigste å forsvare i vår tid, nemlig ytringsfriheten.


Bjarne Melgaard
Kunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnement ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar