Koranakatastrofe

Scenekunst tapte over halvparten av inntektene i første koronaår

Publikum sittende ved langbord med en meters avstand er på konsert høsten 2020. Smittevernrestriksjoner tillot den gang maksimalt 200 personer på et arrangement. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Publikum sittende ved langbord med en meters avstand er på konsert høsten 2020. Smittevernrestriksjoner tillot den gang maksimalt 200 personer på et arrangement. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Samlede inntekter for musikk og scenekunst sank kraftig i 2020 fra året før. Musikkbransjen tapte 33 prosent, mens scenekunst hadde en nedgang på 53 prosent.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Scenekunst- og musikkfeltet er hardt rammet av koronapandemien.

Det viser Kulturrådets årlige statistikk «Kunst i tall» , som har tall for omsetning av musikk, scenekunst, litteratur og visuell kunst.

Rapporten viser at musikkbransjen hadde samlet inntekter på 3,5 milliarder kroner i koronaåret, mot 5,3 milliarder kroner året i forveien – en nedgang på 33 prosent.

For scenekunstbransjen var samlet inntekt 603 millioner kroner, noe som tilsvarer en nedgang på 53 prosent.

Tall over kriseåret

– Nå ser vi for første gang de rene tallene fra kriseåret 2020. Situasjonen er alvorlig, men likevel forventet. Rapporten gir oss et godt bilde av hvilke konsekvenser pandemiens første år har hatt og vil være et viktig utgangspunkt når vi fremover skal foreslå virkemidler og tiltak som kan bistå sektoren til å bli mer levedyktig og mer mangfoldig enn noen gang, sier Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet.

Annonse

Samtidig økte inntektene i litteraturbransjen og visuell kunst. Samlet inntekter fra omsetning av litteratur i Norge og fra utlandet utgjorde drøyt 6,3 milliarder kroner, opp 5 prosent fra året før. Inntektene i litteratur har sunket hvert år fra 2013, men hadde altså en markert økning da pandemien traff.

13 milliarder kroner til kunstbransjene

Også innen visuell kunst brukte folk mer penger. Bransjen hadde en samlet inntekt på 2,8 milliarder kroner, en økning på hele 48 prosent fra 2019 til 2020.

Disse to bransjene opplevde også nedgang i inntekter som gjelder fremføring, men denne er betydelig mindre del av samlet inntekt enn for musikk og scenekunst, påpeker rapporten.

De samlede inntektene i alle de fire kunstbransjene i 2020 var 13,3 milliarder kroner, mot 14,2 milliarder i 2019. Dette inkluderer inntekter i Norge og fra utlandet for alle de fire kunstbransjene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar