Det er klart for kåringen Årets medienavn, en årlig kåring fra bransjeavisen Kampanje. Avisen skriver at kåringen har blitt deres måte å se tilbake på og løfte frem mennesker som på hver sin måte har tilført bransjen og mediebildet nye perspektiver.
I fjor var det Herman Flesvig som gikk av med tittelen Årets medienavn, etter at publikum hadde stemt på sine favoritter.
I år har Kampanje nominert ti medieprofiler, og Subjekts egne sjefredaktør, Danby Choi, er en av dem.
Nå er det opp til leserne å stemme frem den endelige vinneren.
Tydelig stemme
I nominasjonen skriver Kampanje at Choi de siste årene markert seg som debattant og kritisk motstemme på kulturfeltet.
– I 2021 har Choi markert seg i det offentlige ordskiftet. Han var blant annet klar i sin tale da Nicolay Ramm-serien «Japanese Ramm show» ble avpublisert av NRK. Han har også tatt til motmæle mot rasisme og identitetspolitikk, samt vært en tydelig stemme mot scenenekt og for ytringsfrihet.
Takker støttespillerne
Nominasjonen kommer overraskende på mannen som har utpreget seg i årets mediebilde.
– Hvem hadde trodd at en gutt fra Oppsal og Østerås skulle nomineres til noe sånt! Dette betyr mye for en liten mann i en stor bransje, sier han, og fortsetter:
– Intet medienavn uten mediet, og jeg må takke mine utrolige kollegaer i Subjekt. Det er utrolig hva vi har fått til sammen.
Choi forteller at nominasjonen også går til dem som har stått ved hans side.
– Nominasjonen går også til alle som har stått ved min side, også når det har stormet som verst. Det er motiverende å kjempe for de stadig utfordrede liberaldemokratiske prinsippene sammen med dere.
I godt lag
Til sammen er det ti nominerte. Blant de nominerte finner man tidligere kulturministere, journalister, musikere og moteredaktører.
De andre nominerte er Abid Raja, Anders Sømme Hammer, Andreas «Tix» Haukeland, Henriette Steenstrup, Ingeborg Senneset, Iselin Guttormsen, Linn-Jeanethe Kyed og Rawdah Mohamed.