– Skal ta vare på folk

Operaen åpner dørene for to russiske dansere

Neste uke er det premiere på den russiske ballettforestillingen «La Bayadère» i Operaen. To russiske dansere vil bidra i balletten som første gang ble vist i St. Petersburg i 1877. (Foto: Operaen.)
Neste uke er det premiere på den russiske ballettforestillingen «La Bayadère» i Operaen. To russiske dansere vil bidra i balletten som første gang ble vist i St. Petersburg i 1877. (Foto: Operaen.)
To russiske dansere har forlatt teateret de var ansatt ved i Russland og flyktet til Norge. Operaen har tatt dem imot og venter flere.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er To russiske dansere har forlatt teateret de var ansatt ved i Russland og flyktet til Norge. Operaen har tatt dem imot og venter flere.

Mange dansere fra både Ukraina og Russland har søkt seg til Norge, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen til NRK.

Lorentzen understreker at det viktig å være krystallklar mot Putin og de statsstøttede dansekompaniene.

– Men når det gjelder enkeltpersoner, så er retningslinjene like klare: Vi skal ta vare på folk, vi skal ta vare på kunstnere og på medmennesker. De forlater alt de har og kommer hit med tomme hender.

Ved Operaen har de fått hjelp til å skaffe klær og utstyr, og danserne får øve her.

Annonse

– Vi ønsker å åpne dørene for ukrainere, men også for de som av politiske årsaker må forlate hjemlandet sitt, sier Lorentzen.

Neste uke er det premiere på den russiske ballettforestillingen «La Bayadère» i Operaen.

– Av de som kommer til oss i tiden framover, regnes noen for å være blant verdens beste. Det hadde vært fantastisk om de kunne danset i «La Bayadère». Vi jobber med å se om vi får til det, sier Lorentzen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar