Aprilsnarr!

Sløseriombudsmannen blir ikke deleier i Subjekt

Finansmannen Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen, ble selv overrasket da Subjekt 1. april kunne meddele at han var blitt hovedaksjoner i Subjekt AS. Da det gikk opp for ham at det var en aprilspøk, ble han med på å narre med andre.
Finansmannen Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen, ble selv overrasket da Subjekt 1. april kunne meddele at han var blitt hovedaksjoner i Subjekt AS. Da det gikk opp for ham at det var en aprilspøk, ble han med på å narre med andre.
Aprilspøken om at Sløseriombudsmannen blir hovedaksjonær i Subjekt har vekket både latter og presseoppslag. Men det er uaktuelt å selge selskapet, sier Danby Choi. Dette er grunnen.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Are Søberg blir ikke medeier i Subjekt, det var en aprilspøk.

«Subjekt AS henter kapital fra Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen. Nå blir han hovedaksjonær i selskapet», skrev Subjekt 1. april.

– En gledens dag, uttalte sjefredaktør Danby Choi på fleip.

For jo da, 1. april er jo en gledens dag – en dag da det skal være lov å tulle, spøke og narre med hverandre. Skikken er utbredt over hele Europa og Nord-Amerika.

Vekket medieoppslag

Aprilspøken har vekket latter, reaksjoner og til og med presseoppslag.

Annonse

Medier24 skriver at mange norske medier droppet aprilspøken i år. De fleste redaktører begrunnet dette med fenomenet falske nyheter, og at mediene ikke ønsket å bidra til dette.

Til bransjeavisen uttalte Danby Choi at dette var å undervurdere sine lesere.

– Humor er særlig viktig når andre kollektivt har bestemt seg for å avstå, uttalte han til Medier24, og fortsatte:

– Det er et omstridt tema om medier skal spøke, men jeg mener det er å undervurdere leserne. Medier skal også underholde publikum.

Choi mener at trusselen om falske nyheter ikke må gjøre folk humørløse.

– Det er i særlig alvorlige tider at humoren blir virkningsfull. Ikke minst så kan aprilspøken bidra til å øve opp den kildekritiske evnen i den norske befolkningen, sier han.

Har takket nei til flere tilbud

Choi er selv eneeier i selskapet og uttaler at det er uaktuelt å selge det.

– Vi har siden 2017 fått flere henvendelser, men vi har måttet skuffe dem, sier Choi.

– Det er en stor verdi, langt utover vår egne, at Subjekt er en frittstående avis. Du vil se det i vår redaksjonelle linje, i vår layout og i avisens sjel.

I fjor var det 87 av i alt 233 aviser som ikke var eid av et konsern, skriver Klassekampen. Og de blir stadig færre.

– At for eksempel nesten alle bruker samme publiseringssystem og verktøy bidrar til en uheldig strømlinjeforming for mediemangfoldet, sier han.

Schibsted, Amedia og Polaris Media kontrollerer nå 71 prosent av det samlede avisopplaget i Norge, og eiermakten i landets tre største mediekonsern øker fra år til år. Det viser en undersøkelse fra Medietilsynet.

En styrke at redaktør er eier

Noen kritikere på sosiale medier har påpekt at Choi er både eier og redaktør i Subjekt. Choi mener kritikken er misforstått, og kaller det en styrke at redaktøren eier mediet.

– Norske medier har en godt etablert redaktørplakat som skal beskytte redaktørene mot at arbeidsgiverne deres skal blande seg inn i de redaksjonelle spørsmålene. Men vi har sett flere eksempler på det motsatte, sier Choi, og fortsetter:

– Det er også god grunn til å mistenke mørketall rundt denne problemstillingen, fordi verken arbeidstaker eller arbeidsgiver nødig vil utsette hverandre for en slik sak i offentligheten.

Til Klassekampen forklarte blant annet den tidligere Vårt land-redaktøren Åshild Mathisen om hvorfor hun sa opp jobben etter kun to år. Da påpekte hun «strømlinjeforming» og «eiermakt» i den konserneide avisen som et problem.

Redaktørforeningen har også i flere omganger gått sterkt ut mot eiere som involverer seg i de redaksjonelle vurderingene i en avis.

– Redaktør-styrte medier er et mål, men man kan spørre seg om man virkelig får det hos andre enn de redaktør-eide mediene, sier Choi.

Choi mener redaktøren ikke er like fri dersom hun har en eier over seg i selskapet, og viser blant annet til foretaksstraffen. Eiere av norske medier kan ilegges foretaksstraff, noe Norsk redaktørforening har kalt for å være en «invitasjon» til eierne av et medium til å blande seg inn i de redaksjonelle beslutningene. Flere presseinstitusjoner har derfor bedt om en gjennomgang av lovverket, og ønsker fritak for foretaksstraff for medier.

Subjekts sjefredaktør mener at redaktøreide medier ikke vil stå overfor en slik problemstilling.

– Dersom vi finner det redaksjonelt verdifullt å dekke en sak, så gjør vi det. Helt uten å tenke på hvilke konsekvenser det kan få for meg fra min arbeidsgiver. Ved å ha det fulle ansvaret, får man også den fulle friheten. Dette er styrken i at redaktøren eier mediet, og derfor har vi ingen plan om å selge andeler til verken Sløseriombudsmannen eller andre. Subjekt skal by leserne på fri, modig og kompromissløs kulturjournalistikk.

Choi takker Sløseriombudsmannen for sportsligheten i å være med på spøken likevel.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar