– Skal hjelpe «evakuerte russere»

Bolsjoj-teatret støtter Russlands krig med ballett

Bolsjoj-teatret ble åpnet som «Petrovskij-teatret» i 1776. Nå skal det samle inn penger til «evakuerte fra Donbas». (Foto: Presse.)
Bolsjoj-teatret ble åpnet som «Petrovskij-teatret» i 1776. Nå skal det samle inn penger til «evakuerte fra Donbas». (Foto: Presse.)
Bolsjoj-teatret, Russlands nasjonale scene for ballett og opera, vil holde en ballettforestilling til støtte for landets militære operasjoner i Ukraina.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Bolsjoj-teatret, Russlands nasjonale scene for ballett og opera, vil holde en ballettforestilling til støtte for landets militære operasjoner i Ukraina.

Alle inntektene fra forestillingen skal gå til sårede russiske soldater, melder teatret.

Forestillingen er en del av en rekke veldedighetsarrangementer i regi av landets kulturdepartement. Formålet er oppgitt å være blant annet å samle inn penger til «hjelp til evakuerte fra Donbas» i Ukraina.

Ballettstjernen Olga Smirnova har nylig kunngjort at hun vil forlate Bolsjoj-teatret i protest mot Russlands invasjon av Ukraina. Også teatret musikalske leder og sjefdirigent Tugan Sokhiev har sagt opp etter at han skal ha blitt presset til å ta stilling til krigen.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar