– Overrasket over strømmetallene

Det Norske Teatret satser videre på strømming

Det Norske Teatret. (Foto: Arkivfoto.)
Det Norske Teatret. (Foto: Arkivfoto.)
Direktesendt teater under pandemien var en suksess for Det Norske Teatret, som vil satse videre på denne formidlingsformen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Direktesendt teater under pandemien var en suksess for Det Norske Teatret, som vil satse videre på denne formidlingsformen.

I fjor solgte teateret over 20.000 billetter til direktesendte strømmeforestillinger. På det meste fulgte over 3.000 samme forestilling av «Slåttekar i himmelen», skriver Dagsavisen. 2.000 satt hjemme, mens 1.000 fulgte med fra blant annet kulturhus og biblioteker rundt i landet.

– Vi ble positivt overrasket over strømmetallene, sier teatersjef Erik Ulfsby ved Det Norske Teatret.

Direktesendingene ga over halvannen million kroner i billettinntekter, nok til å dekke merkostnadene ved å vise teater på denne måten.

– Suksessen forplikter, nå må vi ta vare på det vi har skapt på en klok måte, sier en stolt Ulfsby, som lover strømmetilbud også i år.

Annonse

– Så må vi diskutere hvordan vi vil forholde oss til strømming på sikt. Dette er et nybrottsarbeid, og vi må ikke undergrave teatrets grunnfunksjon. Vi skal samle publikum og fortellere i samme rom. Det blir ikke det samme å se teater på en PC, sier teatersjefen.

– Den første jobben er å få folk tilbake i teatersalene igjen. Vi er på 70 til 75 prosent av billettsalget fra før pandemien.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar