Over 30 år og billedkunstner?

Nå kan du søke om reise- eller arbeidsstipend

«Å få materialene i tale og å finne et malerisk uttrykk basert på en aktiv bruk av de estetiske virkemidlene, der særlig farge, form, strøk og komposisjon var det sentrale for å kunne tolke de opplevelsene og stemningene hun hadde fått ute i naturen.» Slik beskrev Holger Koefoeds Ingerid Fegerstens kunstnerskap i sitt essay «Maleri i en polarisert tid 1945 – 2015». (Foto: LNM.)
«Å få materialene i tale og å finne et malerisk uttrykk basert på en aktiv bruk av de estetiske virkemidlene, der særlig farge, form, strøk og komposisjon var det sentrale for å kunne tolke de opplevelsene og stemningene hun hadde fått ute i naturen.» Slik beskrev Holger Koefoeds Ingerid Fegerstens kunstnerskap i sitt essay «Maleri i en polarisert tid 1945 – 2015». (Foto: LNM.)
Nå kan du søke om arbeids- eller reisestipend fra Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske bildende kunstnere. Stiftelsen ønsker seg norske søkere som jobber med billedkunst, i alle aldre fra 30 og oppover. Eldre kunstnere oppfordres til å søke.
Saken er Nå kan du søke om arbeids- eller reisestipend for bildende kunstnere.

Ingerid Fegersten levde et langt liv som billedkunstner og malte helt til hun var over 80 år gammel. Hun reiste selv til ulike deler av Europa for å arbeide og lære, og oppholdt seg i lengre perioder i Nord-Norge.

Muligheten til å reise og konsentrere seg om kunsten ønsket hun også for andre, og opprettet i 1986 «Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske bildende kunstnere». Nå åpner stiftelsen for søknader, og ønsker både tidligere og nye søkere velkommen.

Fegerstens kunst har man kunnet oppleve i blant annet Italia, Frankrike og i Norden ved for eksempel Liljevalchs kunsthall i Stockholm og Statens vårutstilling. Verkene finnes i dag i Nasjonalmuseets samlinger, i stiftelsens eget eie og i offentlige rom, slik som alterkorset i Bodø domkirke. Hennes siste utstilling var ved LNM i Oslo i 2019.

I 2019 ble Fegerstens bilder utstilt ved LNM under forestillingen «Retrospektiv», som viste et utvalg av arbeider fra et tidsrom på nesten 60 år. (Foto: LNM.)

Ingerid Fegersten sovnet stille inn på Villa Skaar på Jevnaker i 2021, 94 år gammel.

Annonse

I tillegg til kunsten, var også Ingerid Fegersten svært opptatt av musikk, og stiftet i 1999 «Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske komponister og utøvende musikere». Denne stiftelsen eier i dag bygningsmassen som huser det kjente og kjære Parkteatret på Grünerløkka i Oslo.

Ønsker du å søke stipend?

Du må være over 30 år og norsk statsborger for å søke.

Det gis støtte i form av studie- og reisestipend (opp til 100.000 kr), og ett- eller toårige arbeidsstipend (100.000-200.000 kr). I tillegg deler stiftelsen i år ut et æresstipend på 200.000 til en kunstner stiftelsen selv velger, enten blant søkermassen eller utenfor.

Det gis minst ett stipend til en billedkunstner som er over 60 år, og voksne søkere er kjærkomment.

Søknadsfristen er 1. september i år, og stipendene utlyses og deles ut annethvert år den 1. november.

Søknader må sendes inn elektronisk i UNIFORs søknadsportal. Utlysningen og instruksjoner for søknaden finner du her.

– Vi ser etter noe nytt

Det er ikke lange søknadstekster som teller, skal man tro juryen.

– Vi ønsker å være en støttespiller for kunstnere innenfor hele spekteret av samtidskunst. Det er stor konkurranse om stipender fra både offentlige støtteordninger, Vederlagsfondet, Hjelpefondet og private stiftelser, og vi håper at vi kan bidra i denne helheten, sier Jan Christensen, som sitter i juryen sammen med Cecilie Malm Brundtland.

Han kan fortelle at potten fordeles etter et ønske om bredde, og at stiftelsen deler ut minst 20 stipender.

– Forrige gang delte vi ut 40 stipend, som var litt spesielt da vi hadde en forståelse av at Covid-19 ble vanskelig for norske kunstnere. Juryen avgjør antall stipend basert på sin vurdering av alle søknadene, avslutter Christensen.

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar