Ingerid Fegersten levde et langt liv som billedkunstner og malte helt til hun var over 80 år gammel. Hun reiste selv til ulike deler av Europa for å arbeide og lære, og oppholdt seg i lengre perioder i Nord-Norge.
Muligheten til å reise og konsentrere seg om kunsten ønsket hun også for andre, og opprettet i 1986 «Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske bildende kunstnere». Nå åpner stiftelsen for søknader, og ønsker både tidligere og nye søkere velkommen.
Fegerstens kunst har man kunnet oppleve i blant annet Italia, Frankrike og i Norden ved for eksempel Liljevalchs kunsthall i Stockholm og Statens vårutstilling. Verkene finnes i dag i Nasjonalmuseets samlinger, i stiftelsens eget eie og i offentlige rom, slik som alterkorset i Bodø domkirke. Hennes siste utstilling var ved LNM i Oslo i 2019.

Ingerid Fegersten sovnet stille inn på Villa Skaar på Jevnaker i 2021, 94 år gammel.
I tillegg til kunsten, var også Ingerid Fegersten svært opptatt av musikk, og stiftet i 1999 «Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse for norske komponister og utøvende musikere». Denne stiftelsen eier i dag bygningsmassen som huser det kjente og kjære Parkteatret på Grünerløkka i Oslo.
Ønsker du å søke stipend?
Du må være over 30 år og norsk statsborger for å søke.
Det gis støtte i form av studie- og reisestipend (opp til 100.000 kr), og ett- eller toårige arbeidsstipend (100.000-200.000 kr). I tillegg deler stiftelsen i år ut et æresstipend på 200.000 til en kunstner stiftelsen selv velger, enten blant søkermassen eller utenfor.
Det gis minst ett stipend til en billedkunstner som er over 60 år, og voksne søkere er kjærkomment.
Søknadsfristen er 1. september i år, og stipendene utlyses og deles ut annethvert år den 1. november.
Søknader må sendes inn elektronisk i UNIFORs søknadsportal. Utlysningen og instruksjoner for søknaden finner du her.
– Vi ser etter noe nytt
Det er ikke lange søknadstekster som teller, skal man tro juryen.
– Vi ønsker å være en støttespiller for kunstnere innenfor hele spekteret av samtidskunst. Det er stor konkurranse om stipender fra både offentlige støtteordninger, Vederlagsfondet, Hjelpefondet og private stiftelser, og vi håper at vi kan bidra i denne helheten, sier Jan Christensen, som sitter i juryen sammen med Cecilie Malm Brundtland.
Han kan fortelle at potten fordeles etter et ønske om bredde, og at stiftelsen deler ut minst 20 stipender.
– Forrige gang delte vi ut 40 stipend, som var litt spesielt da vi hadde en forståelse av at Covid-19 ble vanskelig for norske kunstnere. Juryen avgjør antall stipend basert på sin vurdering av alle søknadene, avslutter Christensen.