Mediene tjener fortsatt godt på reklame

Mediene tjener fortsatt godt på reklame. Illustrasjonsfoto. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Mediene tjener fortsatt godt på reklame. Illustrasjonsfoto. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Reklameomsetningen i mediemarkedet har vokst med 375 millioner hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig viser nye tall at veksten avtar.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Reklameomsetningen i mediemarkedet har vokst med 375 millioner hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig viser nye tall at veksten avtar.

Samlet sett har reklameomsetningen som går via mediebyråene økt med 9,6 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, viser Mediebyråforeningens mediebarometer.

– En positiv start på året viser at reklamemarkedet fortsatt er i vekst, men tallene tyder på at vekstkurven flater noe ut. Mai isolert øker med 5,1 prosent mot samme måned i fjor. Veksten kommer primært fra utendørsreklame, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen.

Utendørsreklame har en vekst på 115 millioner kroner mot 2021, en økning på hele 82,8 prosent hittil i år. Markedsdirektør Jo-Øystein Slinde i JCDecaux er klar på årsakene til den kraftige veksten.

Sosiale medier tilbake

– Ingen har jo lyst til å sitte inne nå som pandemien er over og vårsola skinner. Litt sånn tenker nok veldig mange norske annonsører også. De vil kommunisere effektivt med sine forbrukere når disse er ute og nyter «friheten», og da er utendørs et naturlig alternativ, sier Slinde.
Digitale medier har økt med 4,8 prosent og utgjør den største delen av reklamekaka med 41 prosent. Samtidig viser tallene at veksten i sosiale medier ser ut til å flate noe ut, og i mai går omsetningen tilbake 12 millioner sammenlignet med samme måned i fjor, opplyser Mediebyråforeningen.

Annonse

Podkast på stedet hvil

TV har en reklameandel på 36,4 prosent og øker omsetningen så langt i år med 113 millioner kroner mot 2021. Det betyr en vekst på 7,9 prosent. Lydmedier står seg også godt, og radio vokser med hele 19 prosent fra 2021. Podkast ligger mer eller mindre på samme nivå som i fjor, og den store veksten lar vente på seg.

Kino fortsetter også veksten fra fjoråret og øker med hele 37,8 millioner kroner, noe som utgjør en vekst på 340,8 prosent. Tallene er dyster lesning for dags- og ukepresse, der inntektene fortsetter å falle.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar