Unikt samarbeid mellom Kunstnernes hus og Lofoten filmfestival

– Stoisk øvelse eller uttenkt bedrageri

Den New York-baserte kunstneren Kenneth Goldsmith har gjenskrevet hele sitt private bibliotek med skrivemaskin i en ny soloutstilling på Kunstnernes hus. (Foto: Kenneth Goldsmith, «Retyping a Library», 2002-2022.)
Den New York-baserte kunstneren Kenneth Goldsmith har gjenskrevet hele sitt private bibliotek med skrivemaskin i en ny soloutstilling på Kunstnernes hus. (Foto: Kenneth Goldsmith, «Retyping a Library», 2002-2022.)
Kenneth Goldsmiths har jobbet med det samme verket i 20 år. Nå er det endelig klart for Kunstnernes hus.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Utstillingen «Retyping a Library» står på Kunstnernes hus.

Det er den amerikanske kunstneren Kenneth Goldsmith som står bak utstillingen «Retyping a Library». Selv skriver kunstneren:  

– I 2002 begynte jeg å gjenskrive biblioteket mitt på skrivemaskin. Dette var under storhetstiden for fildeling og når det å kopiere var alt. Det virket på meg som om ting kun hadde verdi om de eksisterte i flere kopier; politisk og sosialt følte jeg at om ikke alle kunne ha noe, ja da hadde det ingen verdi. 

Gjenskriver sitt eget biblioteket

Utstillingen består av over 200 bokser med manuskript på løkskinnspapir. Kuratorene beskriver det som en stoisk øvelse i oppmerksomhet eller et godt uttenkt bedrageri. 

– Spol frem til nedstengningen. Jeg satt ofte alene i atelieret. Og i disse stundene begynte tankene mine å gå tilbake til 2002 – hva om denne gjenskrivingen av biblioteket hadde gått i en annen retning? Hva om jeg starter den på nytt, lar det utvikle seg til et hybridprosjekt, der litteraturen smeltes sammen med visuell kunst, skriver Goldsmith.

Annonse

I tillegg til manuskriptene har Goldsmith håndtegnet portretter av hver enkelt forfatter.

Prosjektet er en hyllest til litteraturen, og alt det arbeidet som går med i å skape den, mener kuratorene.  

Les også: – Museet er samfunnets hukommelse og identitet

Den italienske kuratorduoen forteller at isolasjon er et av de sentrale temaene for årets utgave av Liaf. Tittelen og kunstnerlisten offentliggjøres på åpningen av utstillingen på Kunstnernes hus. (Foto: Tania Innocenti.)

Kuratorisk samarbeid

Utstillingen er et kuratorisk samarbeid mellom den italienske duoen Francesco Urbano Ragazzi, og leder for Kunstnernes hus Anne Hilde Neset.

– Kenneths arbeid skjuler noen referanser som har inspirert vår utgave av Lofoten internasjonale kunstfestival (Liaf): fra Shelley til Nakamura. Prosjektet er laget av et forfatterskap som er både flerfoldig og singulært, det omhandler isolasjon og fellesskap, digital tilkortkommenhet og demokrati, det presser oss til å tenke mindre på mulighetene i kunstig intelligens og mer på automatiseringen som allerede finnes i menneskesinnet, forklarer de.

Åpningen på Kunstnernes hus den 9. juni vil avsløre tittelen og kunstnerlisten for årets festival.

Goldsmiths «Retyping a Library» er den andre og siste utstillingen før Liaf 2022 går av stabelen i Kabelvåg den 3. september.

Les også: – Tracey Emin er ikke redd

Blant de mange forfatterne finner man alt fra Jun’ichirō Tanizaki og Unica Zürn, til Karl Ove Knausgård. (Foto: Kenneth Goldsmith, «Retyping a Library», Nakamura set.)

Setter spor

Et av de sentrale temaene for årets festival er isolasjon. Et naturlig tema post pandemi.

Det kom også til uttrykk i den første utstillingen, «Something Out of It», som åpnet i forbindelse med den 59. utgaven av Veneziabiennalen tidligere i år.

– Vi setter vårt spor på kunstverden. Vi har mange tilreisende, både fra Norge og internasjonalt, forteller informasjonsansvarlig Siren Løkaas til Subjekt.

Etter over 30 år har festivalen blitt en solid institusjon på den norske kunstscenen, og driftes nå av Nordnorsk Kunstsenter.

– Et mål vi har er å være tilgjengelig, også for folk som kanskje ikke vanligvis interesserer seg for kunst. Vi arbeider lokalt og globalt, og forsøker å inkludere flest mulig. Det er viktig, avslutter Løkaas.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar