Inn i hulene, ned i leira

Her står publikum midt i verket «Cerca Grande» av Andreas Siqueland, på åpningsdagen. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)
Her står publikum midt i verket «Cerca Grande» av Andreas Siqueland, på åpningsdagen. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)
På Glasslåvens sommerutstillinger kan du oppleve både monumentalt maleri og nye grep om leire. Kunstsenteret ligger kun én time fra Oslo, midt i kulturlandskapet på Hadeland.
Saken er Glasslåven kunstsenter & atelier, en time fra Oslo, åpner i juni to utstillinger: «Cerca Grande» av Andreas Siqueland og «Å lese en murstein» av Sigrid Espelien

Glasslåven kunstsenter & atelier, en time fra Oslo, åpner i juni to utstillinger: «Cerca Grande» av Andreas Siqueland og «Å lese en murstein» av Sigrid Espelien.

Kunstnerisk råd ved Glasslåven, ledet av Karin Hellandsjø, fremhever at dette er to kunstnere som jobber aktivt både med natur og med selve stedet der de arbeider eller stiller ut.

Tilbake til hulene

I utstillingen «Cerca Grande» bruker Andreas Siqueland arkitekturen i visningsrommet Høyloftet som ramme for malerier som tar over hele rommet.

Utstillingen er en hyllest til maleren Peter Andreas Brandt (1792 -1862). Han malte blant annet Søsterkirkene på Granavollen, Glasslåvens naboer, før han reiste til Brasil for å jobbe som paleontologassistent. «Cerca Grande» er en reise i maleriet, tilbake til hulene og menneskets opprinnelse.

Annonse

Siqueland bor og arbeider på Hadeland. Han er interessert i forholdet mellom maleriet og stedet det lages og vises. De siste årene har dette tatt form av omfattende maleriinstallasjoner.

Han har tidligere hatt separatutstillinger for eksempel på Kunstnerforbundet, Galleri F 15 og Kunstnernes Hus.

Fra utstillingen «Å lese en murstein» av Sigrid Espelien. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)

Mursteinens historier

«Å lese en murstein» er Sigrid Espeliens utforskning av måter å lese leire på, og vises i utstillingsrommet Stallen. Gjennom sted, kropp og teknologi samarbeider Espelien med leira, som lærer henne om større filosofiske, sosiopolitiske og mellommenneskelige sammenhenger.

Utstillingen er en del av doktogradsprosjektet hennes ved Kunsthøgskolen i Oslo, «Jording med blåleire», der hun utforsker arkeologi, geologi, byutvikling og science fiction-spekulasjoner gjennom leira.

– Glasslåven er bygget av murstein og renovert med pustende adobe-leirevegger. Det gir en interessant ramme for en kunstnerisk utforskning av nettopp mursteinen, sier Espelien.

Daglig leder Monica Celius forteller at Glasslåven er et levende hus for både visning og produksjon av kunst. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)

Innovativ arkitektur på tradisjonell grunn

Glasslåven kjennetegnes av god atmosfære og kombinasjonen av gammelt og nytt. Her presenteres både samtidskunst og tradisjonelt kunsthåndverk. Selve låven ble i 2016 restaurert og ombygd etter bærekraftige prinsipper. Restaureringen ble gjort etter økologiske prinsipper, med naturlige materialer, gjenbruk og miljøvennlige løsninger: Overskuddsvarme fra ovnen i glassverkstedet bidrar til vannbåren varme i hele bygget. Østfløyen ble gjenreist som halmhus, med halm fra lokale åkre. Bærekonstruksjonen består av en ny, men også tradisjonell tømmerramme – den største som er oppført i Oppland på over 100 år.

Et levende hus: Atelier og verksted

En viktig del av Glasslåvens sjel er miljøet og energien som oppstår ved at det alltid arbeides og skapes på huset. Fjorten atelierer leies ut til profesjonelle kunstnere og kunsthåndverkere, også for kortere perioder.

– Den gode atmosfæren i huset og blant kunstnerne på Glasslåven bidrar til et godt arbeidsmiljø, også utenom helgene da vi tar imot flest besøkende til utstillingene våre, forteller daglig leder Monica Celius.

Glasslåven ligger på Granavollen, og publikum er både de kunstinteresserte, men også gjester på dagsbesøk i området. Foto: Marte Stensland Jørgensen

Gode naboer i kulturlandskapet

Området rundt Glasslåven – Granavollen, Tingelstadhøgda og ned mot Røykenvik – fikk i 2020 status som «nasjonalt verdifullt kulturlandskap» av Miljødirektoratet, og er en opplevelse i seg selv. Det vakre kulturlandskapet har i generasjoner inspirert til lokal skaperkraft og tiltrukket seg kunstnere utenfra. Like rundt oss ligger andre godt bevarte kulturminner, som Pilegrimsleden til Nidaros, de berømte Søsterkirkene, Steinhuset fra middelalderen og Granavolden Gjæstgiveri, i et variert skog- og jordbrukslandskap. Bare følg stiene!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar