Kinoreklame hadde en vekst på hele 303 prosent i første halvår sammenlignet med første halvår 2021. Det tilsvarer en økning på 41 millioner, viser tall fra Mediebyråforeningen.
Markedet for utendørsannonsering økte med 130 millioner, som tilsvarer 73,7 prosent økning.
For reklamemarkedet som helhet var økningen på 6,8 prosent. De siste månedene viser imidlertid en tilbakegang sammenlignet med året før.
– Både mai og juni viser tilbakegang sammenlignet med fjoråret, og juni isolert går tilbake 7,4 prosent, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen.
Reklame på TV økte med 3,9 første halvår, som utgjør en vekst på nesten 66 millioner. Dette til tross for en tilbakegang på nesten 20 prosent i juni.
– Konflikten mellom TV 2 og Altibox preger naturlig nok markedet – det anslås at TV 2 har rundt 20 prosent mindre varelager på grunn av dette. Men i 2021 hadde vi også fotball-EM i juni, som naturligvis bidro til en sterk måned i fjor, sier Harald Eide-Fredriksen, som er medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu.
Også markedet for radioreklame er i vekst. 13,3 prosent økning mot fjoråret er tallenes tale fra foreningen.