Kinoreklamen tilbake for fullt

Gode tider for reklamebransjen i første halvår

Reklamemarkedet vokser igjen. (Foto: Mariam Butt/NTB.)
Reklamemarkedet vokser igjen. (Foto: Mariam Butt/NTB.)
Markedet for reklame vokste med 317 millioner i første halvår. Økningen var størst for kinoreklame og utendørsannonsering.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Markedet for reklame vokste med 317 millioner i første halvår. Økningen var størst for kinoreklame og utendørsannonsering.

Kinoreklame hadde en vekst på hele 303 prosent i første halvår sammenlignet med første halvår 2021. Det tilsvarer en økning på 41 millioner, viser tall fra Mediebyråforeningen.

Markedet for utendørsannonsering økte med 130 millioner, som tilsvarer 73,7 prosent økning.

For reklamemarkedet som helhet var økningen på 6,8 prosent. De siste månedene viser imidlertid en tilbakegang sammenlignet med året før.

– Både mai og juni viser tilbakegang sammenlignet med fjoråret, og juni isolert går tilbake 7,4 prosent, sier daglig leder Kristin Brimi i Mediebyråforeningen.

Annonse

Reklame på TV økte med 3,9 første halvår, som utgjør en vekst på nesten 66 millioner. Dette til tross for en tilbakegang på nesten 20 prosent i juni.

– Konflikten mellom TV 2 og Altibox preger naturlig nok markedet – det anslås at TV 2 har rundt 20 prosent mindre varelager på grunn av dette. Men i 2021 hadde vi også fotball-EM i juni, som naturligvis bidro til en sterk måned i fjor, sier Harald Eide-Fredriksen, som er medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu.

Også markedet for radioreklame er i vekst. 13,3 prosent økning mot fjoråret er tallenes tale fra foreningen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar