– Må vurdere om de skal være tilstede

Medietilsynet ber om mindre norsk spillreklame på TV

Norsk Tippings reklamer om Haaland har vunnet sølvfisk. Nå må de redusere reklametrykket, mener medietilsynet. (Foto: Skjermdump.)
Norsk Tippings reklamer om Haaland har vunnet sølvfisk. Nå må de redusere reklametrykket, mener medietilsynet. (Foto: Skjermdump.)
Det er langt mindre utenlandsk pengespillreklame på norsk TV enn før. Nå vil Medietilsynet og Lotteritilsynet at også norske selskaper skal ta ansvar.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Det er langt mindre utenlandsk pengespillreklame på norsk TV enn før. Nå vil Medietilsynet og Lotteritilsynet at også norske selskaper skal ta ansvar.

– Den nye lovreguleringen har resultert i et stort fall i utenlandsk pengespillreklame. Nå bør også norske aktører redusere sitt reklametrykk på TV, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Sammen med Lotteritilsynet ber de nå de norske spillselskapene om å trappe ned tilstedeværelsen på norske TV-skjermer.

– Når Discovery nå har sluttet å sende utenlandsk pengespillreklame, må de norske aktørene vurdere i hvor stor grad de skal være til stede på TV. Situasjonen er annerledes når behovet for å konkurrere om oppmerksomheten med de ulovlige pengespillene er borte, sier Atle Hamar, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet.

Tall Medietilsynet har fått fra Nielsen Media Research, viser at markedet for pengespillreklame på norsk TV har falt fra 581 millioner til 444 millioner kroner det siste året. Det skyldes blant annet at Viasat sluttet å sende utenlandsk pengespillreklame 1. januar 2021, da dette ble forbudt etter norsk lov.

Annonse

Mandag ble det også midlertidig satt en stopper for utenlandsk spillreklame på Discovery-gruppens kanaler, selv om selskapet har stevnet staten for retten fordi de mener loven bryter mot EØS-retten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar