– Skal ikke markedsføre mer enn nødvendig

Norsk Tipping stanser all TV-reklame for sportsspill

Norsk tippings reklamer om Haaland har vunnet sølvfisk. Nå må de redusere reklametrykket, mener medietilsynet. (Foto: Skjermdump.)
Norsk tippings reklamer om Haaland har vunnet sølvfisk. Nå må de redusere reklametrykket, mener medietilsynet. (Foto: Skjermdump.)
TV-reklame for sportsspill stanses inntil videre og nettkasinoet skal gjøres mindre tilgjengelig, opplyser Norsk Tipping.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er TV-reklame for sportsspill stanses inntil videre og nettkasinoet skal gjøres mindre tilgjengelig, opplyser Norsk Tipping.

– Norsk Tipping skal ikke markedsføre mer enn nødvendig, men tilstrekkelig til at spillerne velger det regulerte tilbudet. Vi har lenge vært varsomme med sportsspill-reklame på TV. Nå stopper vi det helt, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping.

Bakgrunnen er at Discovery fra 15. august midlertidig stanset reklame for utenlandske spillselskaper på mange kanaler i Norge etter krav fra myndighetene. Dermed trenger ikke Norsk Tipping å være like synlige som før. De gjør også nettkasinoet mindre tilgjengelig.

– Det er et mål at færrest mulig skal prøve kasinospill på nett. Derfor fjernes direktetilgangen til nettkasino fra forsiden på vår nettside og mobilapp. Samtidig skal de som aktivt oppsøker denne typen spill fortsatt kunne finne et trygt og regulert kasino-tilbud hos oss, sier Sagstuen.

SMS-er med info om sportsspill stoppes også, og selskapet skal bruke mindre penger på synlighet og heller rette oppmerksomheten mot budskap om ansvarlig spilling.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar