Edvard Munch er et godt eksempel på hvorfor staten burde finansiere kunst

Da Munch stilte ut «Det syke barn» i 1886, ble bildet stort sett mottatt med latter og spydige anmeldelser. Men Munch fikk også god omtale og støtte fra etablerte kollegaer, skriver forsker Gustav Jørgen Pedersen. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Da Munch stilte ut «Det syke barn» i 1886, ble bildet stort sett mottatt med latter og spydige anmeldelser. Men Munch fikk også god omtale og støtte fra etablerte kollegaer, skriver forsker Gustav Jørgen Pedersen. (Foto: Nasjonalmuseet.)
FPUs Thea Fredriksen har rett i at staten ikke burde avgjøre hva som er god kunst. Men spørsmålet kan ikke besvares subjektivt. Derfor har vi utvalg av kunstnere som bedømmer det, skriver Gustav Jørgen Pedersen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Leder i Fremskrittspartiets ungdom Oslo, Thea Fredriksen, har tatt til orde for å gjerne kunstnerstøtten for alle. Her får hun svar fra Gustav Jørgen Pedersen (PhD), senterleder ved Edvard Munch Center for Advanced Studies.

Leder i FPU Oslo, Thea Fredriksen, skriver tirsdag i et innlegg i Subjekt at all statlig økonomisk støtte til kunstnere burde stanses. Kunstnere burde heller gjøre som Edvard Munch og bruke hver eneste krone og hvert eneste minutt på å male. Ifølge Fredriksen fikk Munchs kunst først full anerkjennelse og verdi først lenge etter hans død: «I dag er kunsten hans verdenskjent».

At anerkjennelsen og verdien på Munchs kunst har økt etter hans død, er riktig. Men Munch var langt fra ukjent i egen samtid. Han ble kjøpt inn av Nasjonalgalleriet allerede i 1891 og fikk, som første kunstner noen gang, et eget rom i museet i 1924. Da han døde i 1944, var han allerede verdenskjent.

En av grunnene til at han fikk mulighet til å utvikle dette kunstnerskapet, var nettopp god støtte fra staten tidlig i karrieren. Munch fikk tildelt Statens stipendium for kunstnere ikke bare én eller to ganger, men tre (1889-91), noe som var svært uvanlig. I tillegg fikk han tilslag på flere legater administrert av Departementet for Kirke- og Undervisningsvæsen.

Mye forandrer seg på over hundre år, og man skal være varsom med å se for mye til historien for å finne ut hvordan vi skal organisere kulturpolitikken i dag. Men Munch er kanskje et spesielt godt eksempel på hvorfor staten burde finansiere kunst som det ikke er et umiddelbart kommersielt marked for.

Annonse

Les også: De deler ut over en milliard skattekroner årlig. Men greier bare å forsvare seg i lukkede rom

Kunstnere vet hva som er god kunst

Munch fikk en ujevn mottakelse i offentligheten. Da han fikk stille ut «Det syke barn» på Høstutstillingen i 1886, ble bildet stort sett mottatt med latter, hån og spydige anmeldelser. Men Munch fikk også god omtale og støtte fra etablerte kollegaer. Da han søkte om kunstnerstipend, ble søknaden fulgt av en støtteerklæring blant annet undertegnet av Christian Krohg, Hans Heyerdahl og Theodor Kittelsen.

Stipendene ble brukt til studiereiser til Frankrike. At disse reisene hadde avgjørende betydning for utviklingen av Munchs kunstnerskap, er dokumentert grundig i doktoravhandlingen til Erik Mørstad.

Fredriksen skriver at det er prinsipielt feil at staten skal velge hva som er god og dårlig kunst. Det har hun rett i. Og heldigvis gjør den ikke det. For selv om staten bevilger penger til støtte til kunstnere gjennom ulike ordninger, blir disse midlene håndtert gjennom ulike utvalg av kunstnere, som skiftes ut jevnlig – slik at ingen sitter på for mye makt for lenge. Det er en god ting.

Hva du liker eller ikke liker, er subjektivt. Hva som er god og dårlig kunst, er ikke det. For å skille mellom godt og dårlig trengs det inngående kunnskap om det som bedømmes. Måten vi har organisert tildelingssystemet på, legger til grunn at det er kunstnerne selv som vet best hva som er god og dårlig kunst.

Og som historien om Munch har lært oss, trenger det ikke nødvendigvis være noen sammenheng mellom hva som er god kunst, og hva folk flest liker. Både oppfatninger om kvalitet og smak forandrer seg med tiden, men ikke i jevn takt.

Les også: Skolen har mye av skylden for at unge leser mindre enn før. På tide å gjeninnføre romaner på pensum

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar