De forsvunne verk

Kastet egne skulpturer i sjøen for 50 år siden. Nå har de dukket opp igjen

Tore Bjørn Skjølsvik med skulpturen «Sittende kvinne». Avbildet med kong Harald og prinsesse Ragnhild i forbindelse med høstutstillingen i 1966. (Foto: TBS Gallery.)
Tore Bjørn Skjølsvik med skulpturen «Sittende kvinne». Avbildet med kong Harald og prinsesse Ragnhild i forbindelse med høstutstillingen i 1966. (Foto: TBS Gallery.)
Etter å ha deltatt på Høstutstillingen i 1966, kastet kunstner Tore Bjørn Skjølsvik (83) to av sine skulpturer i sjøen. Nå, over 50 år etter utstillingen, har de endelig funnet veien tilbake til galleriet.
Saken er TBS Gallery stiller ut skulpturer som har vært forsvunnet i over 50 år.

– Jeg var ikke meg selv. Jeg var mentalt syk, forteller Skjølsvik.

Han er åpen om at han i perioder av livet har slitt med store psykiske problemer. I en periode med tung depresjon, kastet og brente han mange av sine egne kunstverk. De fleste av disse er borte for alltid.

Men to av disse verkene, «Sittende kvinne» og «Den fortapte sønns hjemkomst», har nå funnet veien tilbake til kunstneren. Selv etter alle disse årene, skinner skulpturene fortsatt.

– Jeg er veldig fornøyd med det jeg ser, uttalte kunstneren da han først fikk se skulpturene igjen.

Annonse
Tore Olaus Kvande-Pettersen fisket opp figuren «Sittende kvinne». I en hyttebok skriver han om dagen han oppdaget den, vedlikehold og hvordan de omdøpte skulpturen til «Tora, fruen fra fjorden». (Foto: Kvande-Pettersen.)

Fløt langs sjøen

Da han kastet skulpturene i sjøen, trodde Skjølsvik at de ville synke til bunns, forfalle og forsvinne fra livet hans for godt.

Det skjedde heldigvis ikke.

– Tre flyter selvsagt, sier han.

I stedet fløt de langs sjøen, og kom i land ved to familiegårder. Her ble skulpturene fisket opp, og ivaretatt i alle disse årene.

– De som fant «Den fortapte sønn» planla å bruke den som ved, så jeg er glad jeg fikk den før den ble brukt til å varme opp huset, smiler Skjølsvik.

Den hadde stått ute i mange år, og var tydelig preget av klimaet. Den manglet både hode og fot, og hang ikke sammen.

Nå er skulpturen restaurert og gjenreist på galleriet til Skjølsvik.

– «Sittende kvinne» var nærmest i perfekt stand, forteller kunstneren.

Det er takket være Tore Olaus Kvande-Pettersen. Mannen som fant figuren og gjorde alt han kunne for å vedlikeholde den.

Baksiden av TBS Gallery, her bugner det med skulpturer. Til høyre ser vi en av hans mange hesteskulpturer. Hesteserien er et forsøk på å fange bevegelse i frosset tid. (Foto: Ruben Grøndahl.)

Galleriet

Tilbake i Oslo, i Oscars gate 23 i Homansbyen, finner vi TBS Gallery. Et kunstgalleri, museum og kultursenter i et storslått herskapshus fra 1800-tallet. Tegnet av den kjente norske arkitekten Georg Andreas Bull.

Galleriet åpnet i mai 2019, og er i tillegg Skjølsviks private bolig og atelier. Det er med andre ord få skiller mellom kunst og privatliv.

– Det er himmelriket på jorden, Jeppe på Bjerget. Her kan jeg jobbe når jeg er i form, og sove når jeg er trøtt, uttaler Skjølsvik til Subjekt.

Galleriet er omgitt av en stor skulpturpark, og på innsiden finner vi malerier, tegninger og skulpturer hvor en øyet ser.

Bak det store teltet som omringer den sjenerøse bakgården, finner vi en grå steinvegg dekket av grønne klatreplanter. Her henger bildene av de originale verkene som Skjølsvik forsøkte å ødelegge.

På veggen står den svartmalte tittelen: «De forsvunne verk».

Her ser vi også de originale bildene av «Sittende kvinne» og «Den fortapte sønns hjemkomst».

I kjelleren på stallen i bakgården, ligger atelieret til Tore Bjørn Skjølsvik. Her arbeider han med sine nyeste modeller og skulpturer. (Foto: Ruben Grøndahl.)

Kunstneren

Født på Tvedestrand og basert i Oslo, Tore Bjørn Skjølsvik er en av Norges fremste billedkunstnere. Han tok utdanning ved Statens håndverk og kunstindustriskole (1958–59), Central School of Arts and Crafts London (1960–61) og Statens kunstakademi (1963–67).

I 1962 debuterte han på Høstutstillingen. Her har han deltatt tolv ganger, og senere vært jurymedlem.

I ettertid har Skjølsviks skulpturer blitt landemerker i norske landskap, som viser til norsk kultur og natur, samfunnsliv og historie. Mer enn 70 av hans verk står utstilt i det offentlige rom.

Sentrale verk er «Klippfiskkjerringa» (1992) på piren i Kristiansund, «Gruvearbeideren» (1999) i Longyearbyen på Svalbard, og «Gatebarnas far» (2007) ved Oslo sentralbanestasjon. Han er også kjent for sine yrkesportretter, med skulpturer av alt fra Kong Olav til Ole Gunnar Solskjær.

Tore Bjørn Skjølsvik er kjøpt opp av Nasjonalgalleriet, Trondheim kunstmuseum og Den norske ambassade i Roma. På hans eget galleri i Oslo, TBS Gallery, får man et dypt innblikk i et rikt kunstnerskap. Er du heldig, får du også møte kunstneren.

– Jeg har ingen planer om å gi meg, men holde på til det ikke er mer pust i meg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar