De forsvunne verk

Kastet egne skulpturer i sjøen for 50 år siden. Nå har de dukket opp igjen

Tore Bjørn Skjølsvik med skulpturen «Sittende kvinne». Avbildet med kong Harald og prinsesse Ragnhild i forbindelse med høstutstillingen i 1966. (Foto: TBS Gallery.)
Tore Bjørn Skjølsvik med skulpturen «Sittende kvinne». Avbildet med kong Harald og prinsesse Ragnhild i forbindelse med høstutstillingen i 1966. (Foto: TBS Gallery.)
Etter å ha deltatt på Høstutstillingen i 1966, kastet kunstner Tore Bjørn Skjølsvik (83) to av sine skulpturer i sjøen. Nå, over 50 år etter utstillingen, har de endelig funnet veien tilbake til galleriet.
Saken er TBS Gallery stiller ut skulpturer som har vært forsvunnet i over 50 år.

– Jeg var ikke meg selv. Jeg var mentalt syk, forteller Skjølsvik.

Han er åpen om at han i perioder av livet har slitt med store psykiske problemer. I en periode med tung depresjon, kastet og brente han mange av sine egne kunstverk. De fleste av disse er borte for alltid.

Men to av disse verkene, «Sittende kvinne» og «Den fortapte sønns hjemkomst», har nå funnet veien tilbake til kunstneren. Selv etter alle disse årene, skinner skulpturene fortsatt.

– Jeg er veldig fornøyd med det jeg ser, uttalte kunstneren da han først fikk se skulpturene igjen.

Annonse
Tore Olaus Kvande-Pettersen fisket opp figuren «Sittende kvinne». I en hyttebok skriver han om dagen han oppdaget den, vedlikehold og hvordan de omdøpte skulpturen til «Tora, fruen fra fjorden». (Foto: Kvande-Pettersen.)

Fløt langs sjøen

Da han kastet skulpturene i sjøen, trodde Skjølsvik at de ville synke til bunns, forfalle og forsvinne fra livet hans for godt.

Det skjedde heldigvis ikke.

– Tre flyter selvsagt, sier han.

I stedet fløt de langs sjøen, og kom i land ved to familiegårder. Her ble skulpturene fisket opp, og ivaretatt i alle disse årene.

– De som fant «Den fortapte sønn» planla å bruke den som ved, så jeg er glad jeg fikk den før den ble brukt til å varme opp huset, smiler Skjølsvik.

Den hadde stått ute i mange år, og var tydelig preget av klimaet. Den manglet både hode og fot, og hang ikke sammen.

Nå er skulpturen restaurert og gjenreist på galleriet til Skjølsvik.

– «Sittende kvinne» var nærmest i perfekt stand, forteller kunstneren.

Det er takket være Tore Olaus Kvande-Pettersen. Mannen som fant figuren og gjorde alt han kunne for å vedlikeholde den.

Baksiden av TBS Gallery, her bugner det med skulpturer. Til høyre ser vi en av hans mange hesteskulpturer. Hesteserien er et forsøk på å fange bevegelse i frosset tid. (Foto: Ruben Grøndahl.)

Galleriet

Tilbake i Oslo, i Oscars gate 23 i Homansbyen, finner vi TBS Gallery. Et kunstgalleri, museum og kultursenter i et storslått herskapshus fra 1800-tallet. Tegnet av den kjente norske arkitekten Georg Andreas Bull.

Galleriet åpnet i mai 2019, og er i tillegg Skjølsviks private bolig og atelier. Det er med andre ord få skiller mellom kunst og privatliv.

– Det er himmelriket på jorden, Jeppe på Bjerget. Her kan jeg jobbe når jeg er i form, og sove når jeg er trøtt, uttaler Skjølsvik til Subjekt.

Galleriet er omgitt av en stor skulpturpark, og på innsiden finner vi malerier, tegninger og skulpturer hvor en øyet ser.

Bak det store teltet som omringer den sjenerøse bakgården, finner vi en grå steinvegg dekket av grønne klatreplanter. Her henger bildene av de originale verkene som Skjølsvik forsøkte å ødelegge.

På veggen står den svartmalte tittelen: «De forsvunne verk».

Her ser vi også de originale bildene av «Sittende kvinne» og «Den fortapte sønns hjemkomst».

I kjelleren på stallen i bakgården, ligger atelieret til Tore Bjørn Skjølsvik. Her arbeider han med sine nyeste modeller og skulpturer. (Foto: Ruben Grøndahl.)

Kunstneren

Født på Tvedestrand og basert i Oslo, Tore Bjørn Skjølsvik er en av Norges fremste billedkunstnere. Han tok utdanning ved Statens håndverk og kunstindustriskole (1958–59), Central School of Arts and Crafts London (1960–61) og Statens kunstakademi (1963–67).

I 1962 debuterte han på Høstutstillingen. Her har han deltatt tolv ganger, og senere vært jurymedlem.

I ettertid har Skjølsviks skulpturer blitt landemerker i norske landskap, som viser til norsk kultur og natur, samfunnsliv og historie. Mer enn 70 av hans verk står utstilt i det offentlige rom.

Sentrale verk er «Klippfiskkjerringa» (1992) på piren i Kristiansund, «Gruvearbeideren» (1999) i Longyearbyen på Svalbard, og «Gatebarnas far» (2007) ved Oslo sentralbanestasjon. Han er også kjent for sine yrkesportretter, med skulpturer av alt fra Kong Olav til Ole Gunnar Solskjær.

Tore Bjørn Skjølsvik er kjøpt opp av Nasjonalgalleriet, Trondheim kunstmuseum og Den norske ambassade i Roma. På hans eget galleri i Oslo, TBS Gallery, får man et dypt innblikk i et rikt kunstnerskap. Er du heldig, får du også møte kunstneren.

– Jeg har ingen planer om å gi meg, men holde på til det ikke er mer pust i meg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof