– Redd for mer støtende innhold

Selskaper dropper Twitter-annonser etter Musks overtakelse

– Vi har satt annonseringen på Twitter på vent, sier talsperson Kelsey Roemhildt for General Mills, hvis merkevarer inkluderer blant andre frokostblandingen Cheerios og isprodusenten Häagen-Dazs. (Foto: Patrick Pleul/AP/NTB.)
– Vi har satt annonseringen på Twitter på vent, sier talsperson Kelsey Roemhildt for General Mills, hvis merkevarer inkluderer blant andre frokostblandingen Cheerios og isprodusenten Häagen-Dazs. (Foto: Patrick Pleul/AP/NTB.)
Storselskaper som General Mills og Volkswagen har satt Twitter-annonseringen på pause for å se an kursen plattformen vil ta under Elon Musks ledelse.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Storselskaper som General Mills og Volkswagen har satt Twitter-annonseringen på pause for å se an kursen plattformen vil ta under Elon Musks ledelse.

– Vi har satt annonseringen på Twitter på vent, sier talsperson Kelsey Roemhildt for General Mills, hvis merkevarer inkluderer blant andre frokostblandingen Cheerios og isprodusenten Häagen-Dazs.

– Som alltid vil vi fortsette å følge med på denne nye retningen og vurdere pengene vi bruker på reklame, legger hun til.

General Motors ble i forrige uke det første selskapet til å midlertidig slutte med reklame på plattformen, og ifølge Wall Street Journal har også bilprodusent Volkswagen, legemiddelgiganten Pfizer og Oreo-produsenten Mondelez bestemt seg for å gjøre det samme.

Mange er bekymret for at Musk vil ha mindre moderering av innhold på plattformen, og at dette kan føre til mer hatefulle ytringer og annet støtende innhold. I tillegg har Musks sparking av flere toppsjefer og varslede endringer etter overtakelsen ført til usikkerhet.

Annonse

Reklame er hovedinntektskilden for Twitter, og Musk har forsøkt å berolige bekymrede selskaper med at selskapet ikke vil bli et «helveteslandskap uten regler».

Musk har varslet et månedlig gebyr på 8 dollar i måneden for at folk med såkalte verifiserte kontoer skal få beholde verifiseringsstempelet som en annen kilde til inntekter.

Fram til nå har systemet med verifiserte kontoer kun vært knyttet til om brukeren er en kjent person eller ikke.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar