Lønnsomheten står på spill

Lavere salg av teaterbilletter etter pandemien

Den Nationale Scene i Bergen melder om 57.000 billetter solgte billetter per 25. oktober, mot 92.000 i hele 2018. (Foto: Marit Hommedal/NTB.)
Den Nationale Scene i Bergen melder om 57.000 billetter solgte billetter per 25. oktober, mot 92.000 i hele 2018. (Foto: Marit Hommedal/NTB.)
De største norske teatrene sliter med å fylle salene etter koronapandemien. Billettsalget er fortsatt lavere enn i både 2018 og 2019.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er De største norske teatrene sliter med å fylle salene etter koronapandemien. Billettsalget er fortsatt lavere enn i både 2018 og 2019.

Først i midten av februar i år ble alle restriksjoner i teatersalene opphevet. Billettsalget har tatt seg opp, men ligger under tallene før koronaen slo til.

Ifølge Norsk Shakespearetidsskrift har både Nationaltheatret, Det Norske Teatret og Den Nationale Scene i Bergen solgt langt færre billetter hittil i år.

Nationaltheatret hadde fram til slutten av oktober solgt rundt 108.000 billetter – under halvparten av det totale billettsalget i 2018. Det Norske Teatret hadde ved utgangen av oktober solgt 141.000 billetter, også det rundt halvparten av det totale salget i 2018.

Den Nationale Scene melder om 57.000 billetter solgte billetter per 25. oktober, mot 92.000 i hele 2018.

Annonse

Felles for alle teatrene er at salget har tatt seg kraftig opp i løpet av sommeren og høsten, men ikke nok til å komme opp på nivået før pandemien.

Også teatrenes lønnsomhet står på spill med tanke på høye strømpriser og at mange har endret sine vaner både på grunn av pandemien og den stramme økonomien.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar