Mener dyrtiden treffer bokbransjen

Norsk skjønnlitteratur selger dårligere

Sammenlagt falt salget av sakprosa, skjønnlitteratur og billigbøker med 1,8 prosent i 2022. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Sammenlagt falt salget av sakprosa, skjønnlitteratur og billigbøker med 1,8 prosent i 2022. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Salget av norsk skjønnlitteratur gikk ned med vel 21 prosent i 2022. Samtidig fikk oversatt litteratur et stort oppsving.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Salget av norsk skjønnlitteratur gikk ned med vel 21 prosent i 2022. Samtidig fikk oversatt litteratur et stort oppsving.

I 2022 gikk salget av norsk skjønnlitteratur ned med 21,3 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig økte salget av oversatt skjønnlitteratur og sakprosa for voksne med henholdsvis 20,5 og 8,5 prosent, skriver Klassekampen.

Sammenlagt falt salget av sakprosa, skjønnlitteratur og billigbøker med 1,8 prosent.

Også julesalget, som er den viktigste salgsperioden for norske forlag, gikk tregere i 2022. Totalt endte desember-omsetningen for allmennbok-salget ned hele 25 prosent sammenlignet med året før.

Det betyr en reduksjon i inntekter for forlagene på nesten 40 millioner, sammenlignet med året før, ifølge bransjesiden Bok365.

Annonse

Tine Kjær, direktør for skjønnlitteratur i Cappelen Damm sier de er bevisste på at strammere økonomi har fått folk til å kjøpe mindre bøker.

– Folk går kanskje ikke like ofte innom bokhandelen når de går på sitt lokale senter. Dyrtiden er helt klart en strukturell faktor som treffer varehandelen og dermed også bokbransjen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar