Christian Krohg var ingen kolonialist. Han kjempet mot fattigdom og tyranni

Christian Krohg kjempet mot fattigdom, for sosiale reformer, frihet og likhet, skriver innleggsforfatteren. Bildet viser «Christian Krohg på Karl Johan» (1903), malt av Christians kone, Oda Krohg. (Foto: Oslo museum.)
Christian Krohg kjempet mot fattigdom, for sosiale reformer, frihet og likhet, skriver innleggsforfatteren. Bildet viser «Christian Krohg på Karl Johan» (1903), malt av Christians kone, Oda Krohg. (Foto: Oslo museum.)
Nasjonalmuseet har vist elendig forståelse for hvordan nordmenn forstår Krohgs bilde, skriver Fredrik Horn Akselsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Regissør og forfatter Fredrik Horn Akselsen skriver om Christian Krohg i forbindelse med at hans maleri «Leiv Eriksson oppdager Amerika» (1893) er blitt stemplet som kolonialistisk.

Da Christian Krohg ble født i 1852, gikk det kuer og beitet der Nasjonalmuseet ligger nå.

Det var under 40 år siden åpningen av det første norske universitet. Norge var i union med Sverige, tvangsgitt bort etter 434 år under dansk overherredømme.

Norge var på mange måter et kulturelt u-land. De lovpålagte stadsmusikant-embetene, som forbød norske musikere å spille musikk i bryllup og ved høytider, og der bøndene fikk store bøter hvis man valgte norsk folkemusikk fremfor den kongelige danske militære stadsmusikken, hadde blitt avviklet bare elleve år før Kroghs fødsel.

Christian Krohg malte en fattigdom vi ikke kan forestille oss i dag. Mye på grunn av at norske natur-ressurser som sølv, gull, fiske og landbruk enten var grovt beskattet eller direkte fordelt blant kongelige i Stockholm og København gjennom hundrevis av år.

Annonse

Christian Krohg kjempet mot fattigdom, for sosiale reformer, frihet og likhet.

Nå sitter det en svensk-dansk ledelse hos det norske Nasjonalmuseet og hevder at et maleri som viser maritim utforskning og oppdagelse, malt av en frihetskjempende humanist, er i realiteten «en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde.»

Les også: Nasjonalmuseets direktør: – Vi driver ikke med kansellering

Romantikkens sterke posisjon

Bare to år etter at Krohg hadde malt «Leiv Eriksson oppdager Amerika» (1893), truet avdelingsdirektør Stina Högkvist sitt fødeland Sverige med militær invasjon av Norge hvis vi satt opp eget konsulatvesen i utlandet.

Med hvilken berettigelse snakker Högkvist om at en nordmann i 1893 malte kolonialistisk kunst?

Årsaken til at romantikken har festet seg så sterkt i den norske bevisstheten, vil jeg hevde handler om at man etter 434 år under Danmark fikk behov for å søke tilbake til den i stor grad forsvunnede norske kulturarven som uten universitet, økonomi og etablerte institusjoner enten hadde eller var i ferd med å gå tapt.

Hvis utvikling med å stue vekk historiske bilder som med mye vond vilje, og på tvers av malerens livsgjerning, skal tolkes i negativ retning fortsetter, så vil båndene med fortiden, som møysommelig er bygget opp i en liten og sårbar kultur, kunne synke tilbake i historiens mørke og det er ingen tjent med.

Når avdelingsdirektør Högkvist etter massiv motstand nå legger seg flat, så kan det tyde på en elendig forståelse av hvordan et norsk publikum leser Krohgs bilde opp mot hennes marginale, men i økende grad mektige måte å lese historien på.

Les også: Subjekt mener: Usaklig kritikk av Nasjonalmuseets samlingsdirektør

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar