Jenter sliter mest

Unge hekta på skjerm skal lære å logge av

Undersøkelsen viser at hele ni av ti i alderen 9 til 18 år er på ett eller flere sosiale medier. Av dem skulle tre av ti – og over halvparten av jentene på videregående skole – ønske at de klarte å logge av oftere. (Foto: Mia Oshiro Junge/NTB.)
Undersøkelsen viser at hele ni av ti i alderen 9 til 18 år er på ett eller flere sosiale medier. Av dem skulle tre av ti – og over halvparten av jentene på videregående skole – ønske at de klarte å logge av oftere. (Foto: Mia Oshiro Junge/NTB.)
Tre av ti unge ønsker å logge av oftere. Et spillbasert undervisningsopplegg skal hjelpe dem å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Tre av ti unge ønsker å logge av oftere. Et spillbasert undervisningsopplegg skal hjelpe dem å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag.

Sosiale medier og gaming er to av hovedmagnetene som trekker unge til skjermene. Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2022» viser at mange syns det er vanskelig å redusere tiden på skjerm og mobil, enda de faktisk ønsker det.

Det spillbaserte undervisningsopplegget «Hekta?» er utviklet av Medietilsynet i samarbeid med Nasjonal digital læringsarena (NDLA). Spillet – på skjerm – skal øke ungdoms bevissthet rundt egen tidsbruk på nett.

– Digitale medier er en sentral del av barn og unges hverdag, både hjemme, på skolen og i fritiden. Kunnskap om teknologien og hvordan den stimulerer hjernen, tilfredsstiller sosiale behov og kommersiell påvirkning er viktig for å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag, forklarer direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

Jenter sliter mest

Undersøkelsen viser at hele ni av ti i alderen 9 til 18 år er på ett eller flere sosiale medier.

Annonse

Av dem skulle tre av ti – og over halvparten av jentene på videregående skole – ønske at de klarte å logge av oftere.

Sju av ti mener at de får for mye reklame gjennom disse tjenestene.

– Vi ønsker at det nye undervisningsopplegget skal gjøre ungdom bedre i stand til å se sammenhengene mellom markedsmekanismer og egen mediebruk, sier Velsand.

Mekanismene bak

Målet med spillet er å øke elevenes kritiske medieforståelse.

Unge har selv bidratt til å utvikle spillet, der de sammen skal løse en rekke problemer for å komme seg ut av «låste» rom. De må leve seg inn i en typisk hverdag for norsk ungdom.

De skal fordype seg i temaer som påvirker og påvirkes: teknologien, hjernen, det sosiale og pengene.

– Spillet utfordrer og aktiviserer elevene på måter de både kjenner og setter pris på. Det øker engasjement og mestringsfølelse rundt et tema som fort ellers kan bli veldig tørt og teoretisk, sier Rune Valle, lektor og programfaglærer i medier og kommunikasjon ved Hvam videregående skole i Nes kommune, der opplegget er testet.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar