Misforstår hva Arkitekturopprøret er

Den britiske byen Poundbury er et av få nybygde strøk som trekkes frem blant de beste stedene å bo Storbritannia. Og ikke bare fordi det er vakkert, skriver Saher Sourouri i Arkitekturopprøret. (Foto: Alamy.)
Den britiske byen Poundbury er et av få nybygde strøk som trekkes frem blant de beste stedene å bo Storbritannia. Og ikke bare fordi det er vakkert, skriver Saher Sourouri i Arkitekturopprøret. (Foto: Alamy.)
Når selverklærte modernister skal kritisere Arkitekturopprøret, minner det om fanden som leser Bibelen, skriver Saher Sourouri.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Ny undersøkelse om folkets mening om arkitektur.

Arkitektstudent Magnus Ravlo Stokke skriver torsdag i Subjekt at han ikke er enig med Arkitekturopprøret (AO).

Fremgangsmåten er en blanding av å tillegge oss meninger AO ikke har, og repetisjon av argumenter vi etter hvert har hørt et rikelig antall ganger tidligere – klimatrøbbel, økonomi, et cetera.

Jeg forstår godt at Ravlo Stokke er skuffet dersom han går AOs Instagram-profil og forventer å lære hvordan han skal håndtere problemer knyttet til overvann og flerbruk når han går ut i arbeidslivet. Dette er imidlertid ikke AOs oppgave. Det må ha nesten ta opp med sin utdanningsinstitusjon. Men dersom han tror at vakre fasader forårsaker overvann, og er i veien for flerbruk, må han kanskje studere litt hardere.

Les også: – Den modernistiske arkitekturen synger på siste vers

Annonse

Problemer med viljen

Ravlo Stokke kunne også ha nytte av å lytte til fagfolk som sier at vi har mye å lære av både den tradisjonelle arkitekturen og den klassiske byplanleggingen for hvordan vi kan bygge mer bærekraftig.

Og han kan også lære mye av å lese forskning som viser at å bygge med fokus på skjønnhet, er et godt klimatiltak. Og endelig kan han lære mye av å studere det store antallet eksempler AO viser til fra utlandet, hvor det som han påstår er umulig, er fullt mulig.

Nylig kåret avisen The Times de beste stedene å bo på i Storbritannia. Juryen besto av fagfolk, som vektla mange andre kriterier enn bare vakker arkitektur, deriblant bærekraft og klimavennlighet. Som et av ytterst få steder bygd i vår tid på listen, var Poundbury. Den Kong Charles-initierte byen som folket liker, men som arkitekter elsker å latterliggjøre.

I sin begrunnelse skriver juryen blant annet at mens «moderne» arkitektur ofte forfaller og trenger rehabilitering etter en tid, eldes Poundbury med stil og blir bedre med tiden.

Men når man er en selverklært modernist, undervurderer man kanskje hvor stor andel av disse angivelige problemene med å bygge tradisjonell arkitektur som sitter i ens egen vilje?

Les også: Klarer du å gjette hvilken av disse to som vant arkitekturkonkurransen?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar