– Likner reklame

NRK får advarsel fra Medietilsynet

Ifølge kringkastingsloven kan sponsors navn, varemerke, logo, produkt eller tjeneste identifiseres, men den skal være nøytralt utformet og ikke inneholde tilleggsinformasjon som gjør at den fremstår som et reklameinnslag. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Ifølge kringkastingsloven kan sponsors navn, varemerke, logo, produkt eller tjeneste identifiseres, men den skal være nøytralt utformet og ikke inneholde tilleggsinformasjon som gjør at den fremstår som et reklameinnslag. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
NRK brøt regelen om nøytral identifisering av sponsor under årets Vasaloppet i mars i år, mener Medietilsynet. Nå får rikskringkasteren en advarsel.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er NRK brøt regelen om nøytral identifisering av sponsor under årets Vasaloppet i mars i år, mener Medietilsynet. Nå får rikskringkasteren en advarsel.

Bakgrunnen er at NRK identifiserte sponsoren Sto Norge i forbindelse med sendingen av Vasaloppet på NRK1 tidligere i år, ved å vise en plakat med sponsorens navn og logo sammen med en stemme som sa «Bærekraftige byggesystemer fra Sto Norge».

Det er bruken av ordet «bærekraftig» Medietilsynet reagerer på.

Ifølge kringkastingsloven kan sponsors navn, varemerke, logo, produkt eller tjeneste identifiseres, men den skal være nøytralt utformet og ikke inneholde tilleggsinformasjon som gjør at den fremstår som et reklameinnslag.

Medietilsynet mener ordet «bærekraftig» verken er en del av sponsorens navn, varemerke, logo, produkt eller tjeneste.

Annonse

– Ved å karakterisere sponsors produkt som «bærekraftig», gis det uttrykk for en positiv egenskap, eller en fordel ved produktet. Det gjør at sponsingen ligner på reklame, noe som ikke er lov, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

NRK er enig i Medietilsynets vurdering, noe som ifølge allmennkringkasteren har resultert i en intern gjennomgang av NRKs rutiner på dette feltet.

– Siden dette er et brudd på en veletablert regel som NRK er godt kjent med, får NRK en advarsel fra Medietilsynet, sier Sekkelsten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar