Presseforbundet om Twitter-grep:

– Kjempeproblem

Søndag offentliggjorde Elon Musk nye regler for brukere av plattformen Twitter. Vanlige Twitter-brukere kan bare lese 1000 meldinger om dagen, mens betalende brukere kan lese det tidobbelte. (Arkivfoto: Norsk Presseforbund.)
Søndag offentliggjorde Elon Musk nye regler for brukere av plattformen Twitter. Vanlige Twitter-brukere kan bare lese 1000 meldinger om dagen, mens betalende brukere kan lese det tidobbelte. (Arkivfoto: Norsk Presseforbund.)
Med nye regler for Twitter-bruk er ikke informasjon fra offentlige etater like tilgjengelig som før. Presseforbundet roper varsku.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Med nye regler for Twitter-bruk er ikke informasjon fra offentlige etater like tilgjengelig som før. Presseforbundet roper varsku.

Søndag offentliggjorde Elon Musk nye regler for brukere av plattformen Twitter. Vanlige Twitter-brukere kan bare lese 1000 meldinger om dagen, mens betalende brukere kan lese det tidobbelte. Dette begrenser plattformen som en åpen og tilgjengelig kilde til informasjon.

Norske medier bruker Twitter aktivt for å få informasjon. De nye reglene hos Twitter blottlegger sårbarheten i informasjonssystemet.

– Twitter er en sårbar kanal for informasjon, særlig for offentlige etater. De nye restriksjonene skaper et klasseskille mellom betalende og ikkebetalende kunder. Det er et kjempeproblem for offentlige etater som bruker dette som sin hovedkanal for informasjonsdeling, sier rådgiver Kristine Foss i Norsk Presseforbund til NTB.

Foss påpeker at disse endringene bør føre til at etatene raskt setter i gang arbeidet med å finne alternativer. Hun understreker at det er viktig med kanaler som kan få ut informasjon til mediene kjapt.

Annonse

– Vi har allerede fått på plass en ordning med Oslopolitiet om en alternativ informasjonskanal, sier hun.

Brukt Twitter i 12 år

Med de nye reglene vil ikke offentlige etater som brannvesen, veivesen og politi lenger nå ut til like mange.

Politiet er en av de norske etatene som bruker Twitter mest aktivt. De tok i bruk Twitter allerede i 2011. Selv om Oslopolitiet har en egen alternativ informasjonskanal, er det elleve andre politidistrikt som primært tvitrer fra operasjonssentralene sine.

Nå vil politiet avvikle Twitter-bruken og intensiverer arbeidet med å finne alternative kommunikasjonsplattformer.

– I mangel på noe annet ble Twitter valgt. Alle operasjonssentralene i politidistriktene bruker Twitter til å informere om hva som skjer, sier kommunikasjonsdirektør Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Politidirektoratet til NTB.

Hun forklarer at Twitter er en kommersiell aktør som politiet ikke har noen kontroll med, og at de jobber med egne løsninger for å dele informasjon med publikum.

– I en overgangsperiode vil vi publisere både på Twitter og politiet.no. Når vi er trygge på at vi når ut med informasjonen vår, vil vi avvikle operasjonssentralens bruk av Twitter.

Nyttig, men ikke avgjørende

Statens vegvesen ser på Twitter som et nyttig verktøy, men mener selv at de ikke er avhengige av plattformen.

– Våre primærkanaler for å spre vei- og trafikkmeldinger, samt annet forbrukerstoff, ut til våre brukere er nettstedet vegvesen.no og pressen. Sånn vil det også være fremover, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen til NTB.

Vinje forklarer videre at Twitter og andre sosiale medier er nyttige tilleggskanaler, men ikke avgjørende for å nå ut. Han sier Vegvesenet vil følge utviklingen rundt Twitter løpende, og at de er klare til å gjøre justeringer og endringer dersom det blir nødvendig.

– Vi vil selvsagt være der hvor våre brukere og kunder er, avslutter han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar