Jon Fosse-verk:

Har blitt brukt i KI-trening

Jon Fosse er blant en svært lang rekke forfattere hvis verk er blitt brukt uten tillatelse i opptrening av kunstig intelligens, framgår det av en database utarbeidet av The Atlantic. (Foto: Jessica Gow/TT.)
Jon Fosse er blant en svært lang rekke forfattere hvis verk er blitt brukt uten tillatelse i opptrening av kunstig intelligens, framgår det av en database utarbeidet av The Atlantic. (Foto: Jessica Gow/TT.)
Verk av flere nobelprisvinnere har blitt brukt til å trene kunstig intelligens, uten tillatelse.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Jon Fosse-verk har blitt brukt i KI-trening.

Det er programmet Kulturnytt i Sveriges radio som har gjort en kartlegging. Den er basert på en database utarbeidet av det amerikanske tidsskriftet The Atlantic. Tidligere har tidsskriftet avslørt at verkene er brukt ulovlig i trening av blant annet Metas KI-verktøy.

Av databasen framgår det at det er Fosse-boken «Det er Ales» som er brukt i opptreningen.

– Vi synes dette rett og slett er tyveri. Det er å bruke opphavsrettsbeskyttet materiale uten tillatelse, sier Forfatterforeningens leder Brynjulf Jung Tjønn i til Kulturnytt.

Av Norges fire nobelprisvinnere i litteratur er det tilsynelatende kun Bjørnstjerne Bjørnsons verker som ikke er brukt i opptreningen. En rekke bøker av Sigrid Undset og Knut Hamsun er registrert.

Annonse

Også en rekke andre norske forfattere er blitt brukt i opptreningen, blant dem Dag Solstad, Åsne Seierstad, Per Petterson og Vigdis Hjorth.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar