Gyldendal-konsernet skal kutte – 50 årsverk skal bort

Gyldendal Norsk Forlag er et av Norges største forlag. Forlagets historie strekker seg tilbake til 1925 da det danske selskapet Gyldendal solgte den norskspråklige avdelingen sin til norske investorer. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Gyldendal Norsk Forlag er et av Norges største forlag. Forlagets historie strekker seg tilbake til 1925 da det danske selskapet Gyldendal solgte den norskspråklige avdelingen sin til norske investorer. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Gyldendal-konsernet varsler nedbemanninger i flere av konsernets virksomheter etter svakere lønnsomhet og endret etterspørsel.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Gyldendal-konsernet skal kutte – 50 årsverk skal bort.

Kuttene på om lag 50 årsverk skal fordeles mellom de ulike forlagsenhetene i Gyldendal norsk forlag, Ark Bokhandel og stabs- og støttefunksjoner i konsernet. Til sammen har konsernet rundt 1800 ansatte.

I 2023 omsatte Gyldendal-konsernet for 2,7 milliarder kroner, som var på nivå med året før. Manglende inntektsvekst og en unormalt høy kostnadsvekst bidro til svakere lønnsomhet.

– Bokbransjen er under press som følge av digitalisering og endret etterspørsel. Markedet er samtidig preget av usikkerhet med høye renter, sterk kostnadsvekst og svakere etterspørsel, sier konsernsjef Tørres Thuv i Gyldendal.

Han sier de må prioritere strammere, og at de intensiverer arbeidet med å redusere kostnadene.

Annonse

– Det er aldri noen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, samtidig er grepene helt nødvendige for å sikre lønnsomhet og konkurransekraft i årene fremover, sier Thuv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar