Beyoncé skriver musikkhistorie – første svarte kvinne til å toppe countrylisten

Svarte låtskrivere har vært utestengt fra country-sjangeren, mener kritiker. Nå blir Beyoncé historisk. (Foto: AP Photo/Andrew Harnik, File.)
Svarte låtskrivere har vært utestengt fra country-sjangeren, mener kritiker. Nå blir Beyoncé historisk. (Foto: AP Photo/Andrew Harnik, File.)
Helt ut av det blå for fansen slapp Beyoncé to countrylåter under Super Bowl. Nå skaper den ene musikkhistorie gjennom å toppe country-hitlisten i USA.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Beyoncé skriver musikkhistorie – topper countrylisten.

Helt ut av det blå for fansen slapp Beyoncé to countrylåter under Super Bowl. Nå skaper den ene musikkhistorie gjennom å toppe country-hitlisten i USA.

«Texas Hold’ Em» inntok førsteplassen på Billboard-listen Hot Country Songs, som er basert på strømmetall, radiospilling og salg.

Det gjør Beyoncé historisk som den første kvinnelige, svarte artisten som har erobret denne konservative countrybastionen – vanligvis dominert av hvite artister.

Les også: Beyoncé hudflettes for «nedsettende» ordbruk. Nå er sangen endret

Annonse
«Queen B» under en konsert i Stockholm. (Foto: Kevin Mazu.)

Mener svarte har blitt utestengt

Også den andre sangen hun overraskende meldte under Super Bowl, den roligere «16 Carriages», er inne på ti-på-topp-listen på Hot Country Songs, på en niendeplass. De er forløpere til et helt album viet country, «Renaissance Act II», som kommer 29. mars.

Samtidig har «Texas Hold ‘Em» også sikret seg andreplass på Billboards Hot 100-liste, som dekker alle sjangre.

– Med «Texas Hold ‘Em» og «16 Carriages» beviser Beyoncé at svarte låtskrivere, produsenter og musikere hører hjemme i countrymusikk, skriver Andrea Williams i Nashville-avisen The Tennessean. Williams hevder at svarte hittil har vært utestengt fra sjangerens kreative prosess.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar