NRK felt i PFU for «Ingen elsker Bamsegutt»

(Foto: Jon Arne Hoff Johansen/NRK.)
(Foto: Jon Arne Hoff Johansen/NRK.)
Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener NRK har brutt tre punkter i Vær varsom-plakaten med dokumentarserien «Ingen elsker Bamsegutt».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er NRK felt i PFU for «Ingen elsker Bamsegutt».

Det gjelder punktene 2.2, 3.2 og 4.8, som handler om uavhengighet og integritet, opplysningskontroll og kildebredde og hensynet til barn.

Det var generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund som tok i bruk initiativretten sin og klaget NRK-serien inn for presseorganet PFU.

PFUs medlemmer var i stor grad enige om at serien brøt med 4.8 om hensynet til barn, og på 3.2 om opplysningskontroll.

Det var mer diskusjon rundt punkt 2.2 om uavhengighet og integritet og hvorvidt programleder Tore Strømøy inntok en partsrolle i saken.

Annonse

«Ingen elsker Bamsegutt» ble trukket av NRK kun fire dager etter at det ble publisert etter at det kom kraftig kritikk mot serien.

Les også: – «Ingen elsker Bamsegutt» burde legges ut på nytt

Utelot sedelighetsdom

I serien forteller programleder Tore Strømøy om en uføretrygdet mann med filippinsk kone og deres sønn. Familien kom seg ikke hjem fra Filippinene på grunn av trøbbel med norske myndigheter.

Mange følte med mannen og opprettet en Spleis der de samlet inn rundt 4 millioner kroner for å få ham hjem.

Men så ble det kjent at Bamsegutt er tidligere straffedømt og har en sedelighetsdom mot seg fra 1991. Da var det flere som ønsket pengene tilbake.

Litt over en uke etter at serien ble vist på NRK, var den uføretrygdede mannen og familien kommet til Norge. Han fikk ifølge advokaten sin hjelp av en anonym giver.

Les også: Protesterer mot kronerulling for Bamsegutt

Trakk serien og beklaget

NRK visste om dommen før de slapp serien, men valgte ikke å ta det med. De begrunnet avgjørelsen med hensynet til de fornærmede i saken, mannen selv og hans familie.

I tillegg mente NRK at dommen ikke hadde en direkte relevans for serien som sådan.

Senere erkjente kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen at NRK hadde gjort en feilvurdering, og hun beklaget overfor de involverte.

– Vi gjorde en avgjørende feilvurdering. Derfor har vi tatt en beslutning om at vi ikke kommer til å republisere serien, sa hun i en pressekonferanse i høst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar