Kunstig intelligens kan redde oss fra nakenskammen

Generativ KI gjør det lett å spre manipulerte nakenbilder. Kanskje er det ikke så ille? (Foto: NRK via KI.)
Generativ KI gjør det lett å spre manipulerte nakenbilder. Kanskje er det ikke så ille? (Foto: NRK via KI.)
Generativ KI gjør at alle kan få «nakenbilder» av seg spredt. Men når alle er nakne, er ingen det, skriver Fabian Bjørne-Larsen.
Om skribenten
Fabian Bjørne-Larsen jobber innen reklame og kunstig intelligens.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Generativ KI gjør det lett å spre manipulerte nakenbilder.

Det florerer av bekymring for manipulerte videoer (deep fakes) og kunstig hevnporno, med god grunn. Deling av nakenbilder på nett, uten samtykke, har lenge vært et voksende problem, i takt med mengden 4K og 4G vi har i lommen.

Nå som det ikke lenger er nødvendig å faktisk ta bilder selv for å dele dem videre, kommer problematikken til å eksplodere.

Et av eksemplene NRK nylig skrev om, var en 14-åring som var utsatt for digitalt overgrep. En veldig trist skjebne, som snart er én av titusener. Uansett hvor forsiktig man er som privatperson, finnes det ikke lenger noen beskyttelse mot at andre får tilgang til digitale fremstillinger av din kropp. Dette er noe samtlige klasser på ungdoms- og videregående skole snart får erfare.

Les også: Russebuss stemples som kvinnefiendtlig. Ottar varsler om voldtektskultur

Annonse

Hva er ekte?

Vi går en ekkel tid i møte, hvor dine medelever får fullmakt til å hyperseksualisere og offentliggjøre sine fantasier.

Flere og flere kommer til å føle på skammen av nakenbilder og -videoer som spres, og leve med knusende etterfølger. Politikere og foresatte kommer til å lete høyt og lavt etter løsninger, men denne utviklingen kan ikke effektivt stoppes. Eksempler på internetteknologi vi har klart å utradere, eksisterer ikke. I beste fall har vi klart å gjøre enkelte tjenester litt mer tidkrevende å finne. Tenåringer som vil, og de kommer til å ville, kan alltids finne frem disse verktøyene.

Det er så godt som uunngåelig at med tiden får alle følt på nakenbildeskammen. Og det er nettopp hit vi må komme. Vi må håpe og tro at vi kommer dit, for det er den eneste måten vi kan bekjempe skammen. Skam knyttet til nakenhet skapes av samfunn, ikke biologi. Vi skammer oss over vår nakenhet, fordi andre er bekledd. Og vi skammer oss over våre kropper, fordi vi har sett så mange kropper som er ubestridelig mer attraktive enn våre.

Frem til nå har linjene mellom faktiske og falske kropper vært uklare. Er det en ekte kropp? Hun har jo silikon og betakaroten. Har han en ekte sixpack? Den er jo photoshoppet og lyssatt. Vi har blitt tvunget til å sammenligne oss med dem som har gjort det til sitt virke å se bra ut. Et virke som er i ferd med å skrinlegges.

Grunnet produksjonskostnader og jakten på det ideelle er det ikke mange år til brorparten av reklamemodeller er genererte fremfor fotograferte. Dagbladet skrev nylig om influensere som fortviler, men vi har ingen bedre grunner for å beskytte deres livsgrunnlag enn vi hadde for telefonsentraloperatørene den gangen de ble automatisert bort.

Influensere på Instagram, pornoskuespillere, TV-kjendiser, alle skal genereres, og det overperfekte kroppsbildet vil oversvømme hverdagen vår.

Les også: Russens hovedstyre representerer ikke oss. De burde gå av

Tid for omstilling

De eneste reelle kroppene vi sitter igjen med da er de vi møter på gaten og de vi ser på trikken. I møte med dette kommer menneskehjernen til å gjøre det den gjør best: omstille seg.

Digital kropp er ikke lenger kropp, men noe som hører til en annen hjernelomme. Vi kommer til å forholde oss til det virkelige og det genererte som separate verdener. Vi klarer å skille mellom fakta og fiksjon, når vi ikke trenger tviler på om det vi ser på skjermen, er falskt.

Kroppspresset fra media opphører når media slutter å vise kropp vi må vurdere opp mot vår egen. Faktiske uoppnåelige kroppsidealer er sunnere enn kroppsidealer vi tror vi kan strekke oss mot. Samtidig vil skammen over genererte nakenbilder fordufte når alles nakenbilder er et tastetrykk unna.

Når alle er avkledd, er ingen avkledd, og det blir ikke lenger interessant, kult, eller rølpete å mobbe ved å vise noe alle allerede har tilgang på. Hva vi kan gjøre i mellomtiden, aner jeg ikke.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar