
Lydløse skrik
Frida Orupabos kunstnerskap oppsto først spontant, som et digitalt arkiv over rasisme, historie og identitet. Kunsten hennes har siden vokst inn i den fysiske verden, og blant annet blitt stilt ut på Kunsthall Trondheim og kjøpt inn av Nasjonalmuseet.
Nå inntar hun et av landets største private museer med sin største utstilling noensinne: «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley. Her møter vi Orupabos distinkte og gjenkjennelige storskalakollasjer, kombinert med videoverk, skulpturer og andre installasjoner.
Orupabo kombinerer personlige opplevelser med kollektive erfaringer. De oppblåste fotografiene i kollasjene er gjerne kornete og i svart-hvitt, som understreker den historiske tyngden til noen av temaene som dominerer samfunnsdebatten i dag: Kjønn, kolonialisme, etnisitet og seksualitet, og hvordan politiske, sosiale og økonomiske strukturer påvirker dem.
Utstillingen har tidligere vært vist på Bonniers kunsthall i Stockholm.

Antifriskus
Millioner av nordmenn er født med rødfarge i kinnene og ski på beina. Men ikke Håvard Kranstad.
Det er nærmest radikalt med en mannlig norsk kunstner som vever. Siden Hannah Ryggen har veving og tittelen «tekstilkunstner» vært nesten uadskillelig fra kvinnekamp. Her er det et annet patriarkat som harseleres med: Nikkersadelen.
Du har sikkert sett dem. De bor i perverst store hus og leiligheter sentralt i Oslo, og i helgen fyller de T-banene og utfartsparkeringene med sine Swix-trøyer og sunne kropper. De er sikkert glad i kunsthåndverk også, de tilhører gjerne kultureliten. Derfor passer det ekstra godtd at Kranstad bruker nettopp veving til å ironisere over skinasjonen Norge i utstillingen «Skivegring».
Ved første øyekast blir vi slått av kvaliteten på håndverket, og de livlige og smakfulle fargene. Utsøkte mønstre, bugnende blomster og saftige teksturer skaper et overdådig og luksuriøst inntrykk. Når vi kikker nærmere blir det vanskelig å ikke smile av de festlige, Flåklypa-lignende figurene som stikker frem mellom ski, flora og border.

Mesterstrøk
Akademistudentene på Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) viser sine avgagsprosjekter. Flere av kunstnerene stiller ut i ulike lokaler på Khio, mens andre stiller ut på Kunstnernes hus, Black Box, Centralbanken, Deicman Tøyen eller andre lokaler.
De 19 utstillingene er fordelt utover senvinteren og våren, men 7 av dem åpner allerede 7. februar:
Sondre Røe, «Zero Views» på zero-views.com; George Seamus McGoldrick, «Missing-Out» på Kunstnernes hus; Andreas Roland Berger, «Stacks of Paintings» på Seilduken 1, Khio; Sanna Sønstebø, «Her hvor trikken går» på Black Box; May-Oisín Qviller, «Halfsleeper» på Skylight og Seilduken 2; Victoria Alstrup, «Home is Where the Art is», Brugata 3 A; og Lova Hiselius, «Bli/Stay» på Centralbanken.
Statens kunstakademi i Oslo har eksistert i over 100 år, og utdannet en betydelig andel av våre største nasjonale og internasjonale kunstnere.