Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er utstillingene du må se i Oslo

Uke 6
Frida Orupabo åpner sin mest omfattende utstilling til dags dato på Astrup Fearnley i Oslo. (Foto: Frida Orupabo/AF/Christian Øen.)

Lydløse skrik

Frida Orupabos kunstnerskap oppsto først spontant, som et digitalt arkiv over rasisme, historie og identitet. Kunsten hennes har siden vokst inn i den fysiske verden, og blant annet blitt stilt ut på Kunsthall Trondheim og kjøpt inn av Nasjonalmuseet.

Nå inntar hun et av landets største private museer med sin største utstilling noensinne: «On Lies, Secrets and Silence» på Astrup Fearnley. Her møter vi Orupabos distinkte og gjenkjennelige storskalakollasjer, kombinert med videoverk, skulpturer og andre installasjoner.

Orupabo kombinerer personlige opplevelser med kollektive erfaringer. De oppblåste fotografiene i kollasjene er gjerne kornete og i svart-hvitt, som understreker den historiske tyngden til noen av temaene som dominerer samfunnsdebatten i dag: Kjønn, kolonialisme, etnisitet og seksualitet, og hvordan politiske, sosiale og økonomiske strukturer påvirker dem.

Utstillingen har tidligere vært vist på Bonniers kunsthall i Stockholm.

Håvard Kranstad, «Skivegring», Galleri Haaken. (Foto: Presse.)

Antifriskus

Millioner av nordmenn er født med rødfarge i kinnene og ski på beina. Men ikke Håvard Kranstad.

Det er nærmest radikalt med en mannlig norsk kunstner som vever. Siden Hannah Ryggen har veving og tittelen «tekstilkunstner» vært nesten uadskillelig fra kvinnekamp. Her er det et annet patriarkat som harseleres med: Nikkersadelen.

Du har sikkert sett dem. De bor i perverst store hus og leiligheter sentralt i Oslo, og i helgen fyller de T-banene og utfartsparkeringene med sine Swix-trøyer og sunne kropper. De er sikkert glad i kunsthåndverk også, de tilhører gjerne kultureliten. Derfor passer det ekstra godtd at Kranstad bruker nettopp veving til å ironisere over skinasjonen Norge i utstillingen «Skivegring».

Ved første øyekast blir vi slått av kvaliteten på håndverket, og de livlige og smakfulle fargene. Utsøkte mønstre, bugnende blomster og saftige teksturer skaper et overdådig og luksuriøst inntrykk. Når vi kikker nærmere blir det vanskelig å ikke smile av de festlige, Flåklypa-lignende figurene som stikker frem mellom ski, flora og border.

Kim Andreas Roland Berger og 18 andre kunstnere presenterer sine avgangsprosjekter på Khio, Kunstnernes hus og en rekke andre steder i Oslo. (Foto: Kim Andreas Roland Berger.)

Mesterstrøk

Akademistudentene på Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) viser sine avgagsprosjekter. Flere av kunstnerene stiller ut i ulike lokaler på Khio, mens andre stiller ut på Kunstnernes hus, Black Box, Centralbanken, Deicman Tøyen eller andre lokaler.

De 19 utstillingene er fordelt utover senvinteren og våren, men 7 av dem åpner allerede 7. februar:

Sondre Røe, «Zero Views» på zero-views.com; George Seamus McGoldrick, «Missing-Out» på Kunstnernes hus; Andreas Roland Berger, «Stacks of Paintings» på Seilduken 1, Khio; Sanna Sønstebø, «Her hvor trikken går» på Black Box; May-Oisín Qviller, «Halfsleeper» på Skylight og Seilduken 2; Victoria Alstrup, «Home is Where the Art is», Brugata 3 A; og Lova Hiselius, «Bli/Stay» på Centralbanken.

Statens kunstakademi i Oslo har eksistert i over 100 år, og utdannet en betydelig andel av våre største nasjonale og internasjonale kunstnere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar