– Hele landets teater

Hun er ny sjef for Riksteatret

Wenche Viktorsdatter Paulsen blir Riksteaterets nye sjef etter å ha vært produsent ved teatret i 14 år. (Foto: Riksteatret/handout/NTB.)
Wenche Viktorsdatter Paulsen blir Riksteaterets nye sjef etter å ha vært produsent ved teatret i 14 år. (Foto: Riksteatret/handout/NTB.)
Wenche Viktorsdatter Paulsen vil satse på aktuell dramatikk: – Jeg har alltid vært opptatt av klassekamp.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Wenche Viktorsdatter Paulsen blir ny sjef for Riksteatret.

Da den nye teatersjefen torsdag presenterte sin visjon for teateret – og programmet som Riksteatret skal sende ut på landeveien kommende høst og vinter – lovet hun å fortelle også de historiene som av ulike grunner ikke alltid er blitt fortalt.

– Vi må også lytte til dem med lavest stemmer, sier Viktorsdatter Paulsen, som kan by på både kvensk historie med «Kniven i ilden» og urpremiere på «Ord for blod». Sistnevnte er skrevet av Faysa Idle, søsteren til gjenglederen regnet som Sveriges farligste mann. På spørsmål om hun tror det vil slå an ute i landet, svarer den nye teatersjefen – født i Tromsø i 1980 – slik:

– Jeg er ikke opptatt av teateret mer som et sted for reparasjon, forsoning og nye oppdagelser. Jeg tror på teateret som en samlende kraft som tåler ulikhet og skaper sammenheng.

Bygge opp immunforsvaret

– Fordi vi er hele landets teater, så reiser vi til steder som har et lavere tilbud av scenekunst enn i de aller største byene. I likhet med øvrige nasjonale og regionale teaterhus så skal vi speile samfunnet og senke terskelen til teateret, sier hun videre og legger til:

Annonse

– Vi har kanskje i større grad enn øvrige mulighet til å ta innover oss hvor ulike liv vi menneskene lever og derfor forstå hvor stort behovet er for å kjenne seg som en del av samfunnet.

Hun skriver i en epost til NTB at «Riksteatret sin oppgave er å skape og presentere scenekunst som øker forståelsen for hverandre og bygger opp immunforsvaret til demokratiet og ytringsfriheten vår». Hun har vært produsent der i 14 år.

– Selve forestillingenes form vil naturligvis være varierte og være både dramatiske, morsomme, gjenkjennelige og overraskende. Som teatersjef vil jeg nok prioritere titler og kunstopplevelser som på en eller annen måte er presserende.

Brenner ekstra for barn

Wenche Viktorsdatter Paulsen var en av de tre som startet Tigerstadsteatret i Oslo i 2016, et gratis, oppsøkende teater for barn og unge. Der har hun allerede prøvd seg som teatersjef.

– Jeg har alltid vært opptatt av klassekamp. Derfor har teater til barn og unge, samt teateret som arena for inkludering, alltid vært i min interesse.

Den erfaringen har skjerpet hennes overbevisning om at det er barna man må nå om man skal «lykkes med inkludering og mangfold i teateret og samfunnet».

Derfor vil hun som Riksteater-sjef starte arbeidet med å tilby noe gratis teater til barn og unge på dagtid enkelte steder, samt fortsette med å skape nye teaterforestillinger for barne- og familiepublikum på kveldstid.

Stolt over urpremierene

Hun vil ikke trekke fram en enkelt forestilling i høstens og vinterens utbud, men snakker heller om helheten.

Men hun medgir at hun er stolt over flere urpremierer, blant annet Faysa Idles «Ord for blod».

– Jeg tror nok den tittelen er vanskelig å konkurrere med når det kommer til relevans, fordi vi kjenner at det nærmest brenner under føttene våre når det kommer til å ta et samfunnsansvar for de unge menneskene rundt oss.

Les også: King Skurk One har blitt voksen – og bekymret

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar