Klassisk musikk på DIN måte

Ingen rare regler. Bare god musikk og stemning

OQS sessions er en laid-back konsertserie med strykekvartett som passer like godt for de som knapt har hørt klassisk musikk, som de som elsker det. Kom som du er, med et åpent sinn, og nyt klassisk musikk på DIN måte.
OQS sessions er en laid-back konsertserie med strykekvartett som passer like godt for de som knapt har hørt klassisk musikk, som de som elsker det. Kom som du er, med et åpent sinn, og nyt klassisk musikk på DIN måte.
Oslo Quartet Series utvider horisonten med intime, klassiske konserter på Trekanten. Dette vil du ikke gå glipp av.
Saken er Oslo Quartet Series utvider horisonten med intime klassiske konserter på Trekanten.
Om annonsøren Oslo Quartet Series setter strykekvartetten i rampelyset, og har siden oppstarten i 2012 bidratt til å skape et levende kammermusikkmiljø både lokalt og nasjonalt. Gjennom våre konsertserier – Kvartettserien og OQS sessions – jobber vi med å formidle kvartettens fantastiske repertoar og ensembleform til et bredt publikum.

Med konsertserien OQS sessions flyttes strykekvartetten ned fra podiet, og tilbake der den hører hjemme: Midt blant folk, med et glass i hånden – og latter i rommet. Resultatet er levende, nært og overraskende tilgjengelig – også for førstegangslyttere.

Du trenger ikke vite forskjellen på Mozart og Mendelssohn. Du trenger ikke gå i penklær. Og du trenger ikke være redd for å le eller klappe på feil sted. Når Oslo Quartet Series inviterer til OQS sessionsTrekanten i Oslo, tas den klassiske musikken ut av konsertsalen og inn i et varmt, intimt rom – med publikum tett på. Resultatet er en kulturopplevelse som føles mer som en kveld på byen enn en høytidelig aften. Og du kommer til å like det, selv om du aldri har vært på klassisk konsert før!

På OQS sessions spiller klassiske musikere midt blant publikum. (Foto: Anthony Sabado.)

Tilbake til røttene

Det høres kanskje nytt ut – å sette klassiske musikere midt blant publikum med et glass vin i hånden og latter i rommet. Men på Mozarts og Haydns tid var strykekvartetten selve soundtracket til sosiale sammenkomster. Folk pratet, lo, klappet, heiet, og lot seg rive med. Det var ikke stivt – det var liv. Og det er akkurat den stemningen OQS sessions bringer tilbake.

Ved å droppe scenen, kleskoden og den strenge etiketten, kobler OQS sessions musikken tilbake til noe umiddelbart og menneskelig. Det er som å høre musikken slik den var ment å oppleves – som en del av livet. Dynamisk, vibrerende, umiddelbar.

Annonse
OQS sessions er intenst, nært og helt ekte. (Foto: Anthony Sabado.)

Den magiske nærheten

Hvis du aldri har sittet tett på en strykekvartett, så vet du ikke hva du går glipp av. Det er noe eget med lyden av fire strykeinstrumenter i samme rom. Lyden er ikke bare vakker – den er fysisk. Du kjenner vibrasjonene i rommet, ser blikkene musikerne sender hverandre, pusten, kroppsspråket.

Det er intenst, nært og helt ekte. Publikum får reagere som de vil – klappe når de blir revet med, le hvis noe overrasker, stille spørsmål etterpå. Slik lykkes OQS sessions i å gjøre klassiske konserter tilgjengelig, også for et publikum som kanskje ikke føler seg hjemme i den klassiske scenen. Ikke ved å forenkle, men ved å trekke folk tettere inn.

På OQS sessions er det ingen kleskode eller krav til hvordan du skal sitte, høre eller føle. (Foto: Anthony Sabado.)

Kammermusikk uten kleskode

Du trenger ikke kunne noe om klassisk musikk for å gå på konsert i OQS sessions. Alt du trenger er nysgjerrighet og lysten til å oppleve noe annet enn algoritmestyrt underholdning og skjermlys.

I OQS sessions står den klassiske musikken fremdeles i sentrum, men stemningen er alt annet enn stiv. Ingen scene, røde fløyelsstoler eller krav til hvordan du skal sitte, høre eller føle. Bare fire musikere, den intense, levende lyden av strykekvartett, og deg.

Her handler det ikke om å «forstå» alt, men om å være til stede. Og kanskje bli overrasket over hvor sterkt musikk kan virke når du får den så tett på – uten filter og uten fiksfakseri.

På OQS sessions kjenner du vibrasjonene i rommet, ser blikkene musikerne sender hverandre, pusten deres og kroppsspråket. (Foto: Anthony Sabado.)

Et lite rom med store implikasjoner

At slike konserter nå finner sted i Oslo, og attpåtil som en del av en etablert institusjon, sier noe om at det finnes en bevegelse i samtiden: Vi er lei av distanse og overproduksjon, vi vil ha det ekte, nære, og direkte.

At dette skjer i regi av Oslo Quartet Series, en aktør som har én fot i det etablerte og én i det eksperimentelle, gir serien tyngde – og gjør den verdt å følge. Her er det høy kvalitet og kompromissløs musikkformidling i en påminnelse om hva levende kultur egentlig er.

Neste konsert i OQS sessions spilles på Trekanten i Oslo fredag 9. mai klokken 20.00 til 21.00.

Les mer og kjøp billetter her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar