
Materialet gjør jobben
Av de tre utstillingsåpningene hos Kunstgarasjen nå til helgen, er det Johan Söderström som vekker mest interesse. Hans kunstnerskap er et kjærlighetsbrev til materialenes uforutsigbarhet.
Med én bevegelse eller metode som utgangspunkt for en serie med arbeider, lar han materialets «bevissthet» bestemme uttrykket. Resultatene blir ofte minimalistiske, tidvis sterile, og inviterer til undring om hvordan de har blitt produsert.
Verkene vekker nysgjerrighet selv digitalt – da kan det bare bli sterkere fysisk. Skulle ikke dette være mettende nok, foregår det to andre parallelle utstillingsåpninger under samme tak.

Gaveinnpakket undergang
Av de tre utstillingene som åpner på 3,14, falt Vernissageguidens valg på Fanja Bouts.
Bouts har brodert et verdenskart i tekstil som strekker seg fra stjernetåker til søppelfjell. Det er detaljert og til tider komisk, med en underliggende politisk brodd.
I det prektige formspråket ligger en skarp analyse av miljøødeleggelse, politisk likegyldighet og vår umettelige trang til vekst. Bouts kombinerer fargerik formgivning med hard kritikk, og peker på sammenhengen mellom menneskelig erobring og økologisk kollaps.
Hun avslører en kollektiv kognitiv dissonans i samfunnet: Fremtiden vi frykter er nåtiden slik vi unngår å se den.

Mellom fluer og fragmenter
Hva skjer når minner flimrer, språk glipper og lydene som gjenstår kommer fra fluer og motorer?
I «Mouth of Ashes» presenterer Nora Adwan en audiovisuell installasjon som trekker impulser fra ulike retninger. Utgangspunktet er både personlig og politisk – en fragmentert samtale mellom familiemedlemmer adskilt av eksil, men også en utforskning av hvordan språk, tilhørighet og oversettelse setter sitt preg i kroppen.
Speil, snø og aluminium er byggestenene i et rom der projeksjoner brytes opp og tekstenes lesbarhet varierer. En sanselig gavepakke, som forhåpentligvis makter å formidle sitt budskap. Vi har troen!