
Pastell og prestisje
Førstkommende torsdag åpner Galleri K dørene for en malermester: Svein Bolling pryder atter veggene. Ettersom utstillingsteksten glimrer med sitt fravær, undres vi over hvorvidt vi får se noe nytt eller gammelt.
De tre smakebitene vi har sett vitner om nakne kvinner, teatralske tablåer og stusselige menneskeskikkelser i et vell av ulike teknikker. Med et formspråk som ærverdig henter kunnskap fra de store mesterne, skaper Bolling pirrende og formsterke introspektive bilder i pastell – et medium svært få behersker.
Uavhengig av om dette blir et mimrende gjensyn eller en overraskende U-sving i hans kunstnerskap, ser vi fram til å møte en billedverden vi aldri får nok av.

Dobbel dose
En fysisk dualitet preger kunstnerskapet til Steinar Haga Kristensen. Nå tar han med sin interesse for parallelle verk i samspill, til Kunstnernes hus.
Overlyshallene får hver sin respektive utstilling av samme kunstner, med en bindende konseptuell paraply. Innad i dem kan du oppleve Kristensens ambisiøse skaperevne med blant annet videoverk, malerier, tekstiler og fotografi. Dette suppleres av tekster som hver for seg representerer en positiv og negativ tilnærming til kunstens reelle sosiale virkninger.
Det er ingen tvil om Kristensens umettelige konseptuelle lyst og særpregede visuelle univers, men det å utnytte visningsrommenes potensial med et overveldende utvalg materialer og fyldig pamflett, risikerer å overvelde tilskueren.
Likevel vil vi poengtere vår sterke tiltro til kuratoren og kunstneren, samt deres evne til å vise store ambisjoner.

Happy Penguins
Nå er det like før kunststudentene fra Khio avslutter sin bachelorgrad. For tredje gang finner den sted i Oslo kunstforenings fredede bygg. Dermed har de påtatt seg utfordringen i å møysommelig kuratere byggets burgundertapetserte og hvitveggede visningsrom.
Her er det riktignok ikke kurateringen som står i fokus, men verkene. Det som nå pryder rommene er kulminasjonen av tre år med bearbeiding, kunnskap, eksperimentering og finpussing. Mange gavepakker som hver for seg representerer ulike fremtidige kunstnerskap.
Med utgangspunkt i Werner Herzogs dokumentar «Antarctica. Encounters at the End of the World» vil utstillingen trolig inneholde urolig fremtidspesimisme og klimabevissthet.
Uavhengig om dette fremstår som en viktig rød tråd, er det en gled å møte et et rikt sammensatt kunstnerkull på vei ut i karrieren. Dessuten har kunststudentene opparbeidet seg en kurant evne til å feste.
Vi gleder oss!

Der smerten sitter
Én av tre i Norge kan forvente å relatere til Yu Shuk Boi Bobbys første separatutstilling.
«Hemoroidene vi bærer på» er en humoristisk og lettbeint tittel, lik filmen i utstillingens sentrum. Kunstnerens familie iscenesettes og tar for seg deres erfaring med åreknutene i endetarmen.
I kontrast til den familiære fasaden i fortellingen, undersøker utstillingen hvordan humor og historiefortelling kan bli verktøy for å bearbeide arvelige kroppslige smerter – i familietrær så vel som i nære relasjoner. Et vakkert skalkeskjul med en ærlig tematikk.
Forbered deg på å bli overrasket, truffet og kanskje litt emosjonell. Dette er en fellesmenneskelig sårbarhet vi ofte glemmer å anerkjenne.