Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens viktigste utstillingsåpninger

Uke 22
Hulias holder smakebitene tett om brystet. (Foto: Presse).

Tillit trosser kryptikk

Hulias er et kunstnerdrevet visningsrom som huser både debutanter og velkjente navn. Kuratorblikket deres er rettet mot kunst som forholder seg til rommet det vises i. Etter jevnlige besøk på nettsiden deres, er vi nå kjent med deres aktive fravær av beskrivende utstillingstekster. Som et naturlig resultat har nysgjerrigheten tidligere lokket oss til deres lokaler. Det samme gjelder den kommende utstillingen «Semantically Threaded, Like Prayers».

Damla Kilickran interesserer seg for ulike indre emosjonelle følelsesliv som produsenter for kunnskap og verker. Med andre ord: en skiftende, introspektiv tilstand styrer hvordan verkene tar form. Mange potensielle tolkninger, men lite å videreformidle. Vi legger vår tillit til Kilickran og håper hun gjør det samme til tilskueren.

Bernhard Bratsbergs malerier skrenter til det religiøse. (Foto: Presse).

Nyfiken på ung kunstnerisk kløkt?

Bernhard Bratsberg er ung og lovende. Med en femårig utdanning og dannelsesreise fra New York i sekken, har han blitt utrustet med både tykk hud og god arbeidsmoral. Det er tydelig i hans kunstnerskap.

Nå bygger han videre på et konseptuelt narrativ som tidligere ble til på nå nedlagte Hos Arne. Med oljemalerier og treskulpturer forsøker han å kommunisere komplikasjoner ved det biologiske mennesket i en fremadstormende digital tidsalder.

Hvorvidt dette kommer frem i hans arbeider er ikke så viktig. Vi vil heller rette fokuset mot hans malerevne og karakteristiske formspråk. Han trosser sin alder og mengdetrening i skisseboken, med mye potensial. Forhåpentligvis byr «Ja visst gjør det vondt når knopper brister» på nye spennende vendinger.

Prosjektskolen er førskolenes pandoras eske. (Foto: Presse)

Førskolenes trykkoker

Prosjektskolens åpninger er en garantist for god stemning blant Oslos forberedende skoler. Man kan nærmest alltid forvente et overskudd av eksperimentelle uttrykk som glefser til seg en bit av din oppmerksomhetskake.

Og det med god grunn – både folk og kunst tyter ut av lokalene under hver utstillingsåpning. I motsetning til en hittil delvis skremmende beskrivelse, mener vi egentlig å anbefale deres kommende sommerutstilling. Den står støtt som representant for ung nysgjerrig skaperglede.

Verkene er i tidlige stadier av kunstnerskapet, men det er ofte mandler å finne i en stor grøt. Vi gleder oss til å bli overstimulert av kunstens glede. Ta turen da vel!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar