Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens utstillingsåpninger

Uke 25
Middelaldersk perspektiv florerer i Małgorzata Mirga-Tass motiver (Foto: Presse)

Romsk revolusjon i tekstil

Husker du utsillingen med Magdalena Abakanowicz på Henie Onstad? Nå følger følger Małgorzata Mirga-Tas i hennes fotspor. Den unge polsk-romske tekstilkunstneren har store sko å fylle – noe vi tror hun klarer.

Med et ønske om å redefinere representasjonene av romene, henter hun brukte tekstiler fra nære relasjoner og maner frem kulturmotiver i et nytt lys. Komposisjonen i enkelte motiver minner om middelaldersk maleri, men med tydelige modernistiske elementer i fargebruk og perspektiv.

For oss fremstår dette som et svært selvsikkert kunstnerskap, og vi mener «En annen historie» er verdt å få med seg.

Både arkitektoniske modeller og malerisk glede er å finne hos Standard. (Foto: Presse).

Makrell i moll

Sommeren har få åpninger, men det er ekstra gledelig å finne en utstilling som virker verdt spaserturen hos Standard.

Hos Anna Zacharoff er det de store operaariene og monumentalarkitekturen som får hovedrollen i utstillingen «Red Herring». Hun fanger dem i humor og putter verdens ikoniske operahus inn som miniatyrer i små MDF-bokser. Oslooperaen er med, gjengitt side for side.

Samtidig maler hun fisk i storformat. Hver og en har fått navn etter musikkinstrumenter. Hva hun forsøker å fortelle i denne særegne kontrasten mellom marinbiologiens dyp og musikkens mest opphøyde saler er opp til deg. Blir det en konseptuell nøtt for mye, finner du nok en behjelpelig pamflett.

Opplev kystens beboere og operaverdenens vandrere spille i samme kor før det er for sent. Utstillingen har siste åpningsdag den 5 .juli.

George Byrnes billedverdner fremstår ekte. (Foto: Presse)

Illusjoner fra statene

Annonsørinnhold: Sommerens åpningstakt går rolig mot fellesferien. Derimot holder Galleri Fineart koken med et solid tilskudd fra statene.

George Byrne har reist verden rundt med kamera i hånd, men det er i Los Angeles han har funnet sitt visuelle paradis. Her jakter han på komposisjoner i byens mest hverdagslige hjørner. Butikkfasader, parkeringsplasser og husvegger blir til maleriske uttrykk.

Fotografiene minner tidvis om filmsett fra en Wes Anderson-film, med pastellpaletter og presist skyggespill. Etter å ha fordøyet bildenes estetiske karamell, vil man innse at de neppe er fra vår verden. Derimot blir de sammensatt som digitale kollasjer av flere eksponeringer. Resultatet er pirrende urbane landskap som har mer å by på enn postkort.

Er ikke dette overbevisende nok kan de friste med sommerutstillingen deres som åpner parallelt. Dette blir fest!

«Helgetur» av William Luihn Suul er et av verkene du kan forvente å se. (Foto: Presse)

Inngang gjennom avgang

Kunsthall Oslo ønsker å bevise at kunstutdanning og kyndig sosialisering ikke er nødvendig for å få plass i den hvite kube. Denne bakenforliggende refleksjonen er utgangspunktet for utstillingen «AVGANG», der 20 unge kunstnere har blitt tatt inn i varmen.

Gjennom en åpen og anonym utlysning har de innsendte verkene talt til tross for omdømme. Resultatet er en bred og ærlig mønstring av uttrykk fra ulike bakgrunner. Noen har malt seg inn i voksenlivet, andre har skrudd sammen skråblikk på det hverdagslige. Felles for dem er at det er en ærlig sak å lage kunst.

Dette vil  fungere like mye som en kommentar til kunstfeltets lukkede strukturer som en arena for unge talenter. Her står det første avsparket i fokus.

Forhåpentligvis blir det en god blanding malerier hos Isca. (Foto: Presse)

Åpent hus i Skovveien

Isca fyller fem år og markerer det med kunstnere som har vært med å forme galleriets profil siden starten. Veteraner og nykommere fra deres stadig voksende økosystem, har nå fått en velfortjent hyllest.

Trolig er det en blanding av maleri, grafikk og skulptur, men særlig Pearla Piago og Signe Solberg blant deltakerne er garantert et gledelig gjensyn. Begge har tidligere levert minneverdige og sanselige kunstopplevelser – såpass at vi trygt kan forvente to solide bidrag til årets utstilling.

Vi gleder oss!

Det er ikke manko på utvalg og mangfold hos Würth. (Foto: Presse)

Vandring i historisk dyrehage

Med et tydelig idégrunnlag fyller «Animalia» Galleri Würths lokaler med verk fra deres egen samling. Det er nemlig dyremotivets lange og kronglete ferd gjennom kunsthistorien som står i fokus. Alt fra hulemalerier til Warhol.

Sauer i harmoni, griser i slaktehus, menneskelignende hunder og harer som parodierer tenkeren. De 28 deltakende kunstnerne undersøker forholdet mellom oss og dem med hver sin respektive linse. Enkelte verk vektlegger dyrs symbolske verdi, andre viser menneskets skadefryd og utnyttelse av dem.

Galleri Würths samling er en imponerende tidskapsel med stor spennvidde.
Her er det noe for alle og enhver.

Historiske bygg bidrar alltid med god stemning. (Foto: Presse).

Busstur med god fortjeneste

Er du misunnelig på naboen som skal til Granca? Frykt ikke, nå kan du oppleve en samtidskunstbiennale knappe kilometer unna,

Biennalen «Momentum 13» er blitt sparket i gang hos Galleri F 15 i Moss. Årets utgave utforsker lydens transformative kraft gjennom 40 prosjekter: installasjoner, konserter, performancer og workshops.

Kurator Morten Søndergaard lover resonans i både kropp og landskap – på tvers av medier.

Mer informasjon om den lettbeinte bussruten finner du på deres nettsider.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner