Tre journalister er ilagt bøter etter brudd på foto- og referatforbud under rettssaken mot Marius Borg Høiby. Oslo tingrett mener forbudene var tydelig kommunisert til pressen.
Mer enn 200 journalister var akkreditert til å dekke saken. Likevel endte tre med bortvisning fra retten. Nå har de også fått bøter
Under rettssaken mot Marius Borg Høiby i februar ble flere medier tatt for å bryte foto- eller referatforbud som gjaldt i rettssalene og fellesområdene i Oslo tingrett, skriver Aftenposten.
Oslo tingrett har ilagt bøter til én medarbeider fra henholdsvis Aftenposten, Dagbladet og Se og hør. De tre har tidligere blitt fratatt akkrediteringen.
Les også: «Medienes forskjellsbehandling er til å ta og føle på»

Disse har fått bot
Aftenpostens fotojournalist Olav Olsen er ilagt en bot på 18.000 kroner etter å ha fotografert inn i rettssalen der Høiby oppholdt seg.
Olsen har forklart at han forsøkte å fotografere et vitne på vei ut av salen, og at han ikke var klar over at rettssalen og Høiby kom med i bakgrunnen av bildet.
Dagbladets kommentator Sigrid Hvidsten er også ilagt 18.000 kroner i bot. Hun fotograferte en skjerm i en av rettens overføringssaler.hun gjorde fotograferingen på impuls, for ikke å gå glipp av informasjon fra en søvnekspert som vitnet i saken.
Se og hørs journalist Anders Stavseng er ilagt 24.000 kroner i bot.
Stavseng publiserte navnet på en fornærmet i saken, i strid med referatforbudet. Stavseng forklarte at publiseringen skyldtes en feil, og at også den redaksjonelle kontrollen sviktet.
Oslo tingrett peker i kjennelsene på at reglene var gjort tydelige for pressen.
Mer enn 200 journalister var akkreditert til å dekke rettssaken. Retten viser til at forbudene ble kommunisert både gjennom skilting og daglige påminnelser fra rettens administrator.
Les også: Tror staten du kan komme til å si noe ulovlig? Løsningen kan være varetektsfengsling
